Καθημερινά γύρω μας, ακούμε, διαβάζουμε και βλέπουμε στην τηλεόραση ή και στον περίγυρο μας ακόμη πληροφορίες που αφορούν τη διατροφή και το αδυνάτισμα. Νέοι τρόποι αδυνατίσματος, προτάσεις για σωστή διατροφή και διάφορα γιατροσόφια. Ευσταθούν, όμως, όλα αυτά επιστημονικά ή είναι μύθοι που αναπαράγονται; Σε αυτό το άρθρο θα σταθούμε στις αλήθειες και θα αφήσουμε τους μύθους για τα… παραμύθια!

Γράφει ο σύμβουλος διατροφής του Sociall.gr, Ευθύμης Ευγενής

Παρακάτω θα αναλύσουμε συχνές ερωτήσεις, που ακούμε οι ειδικοί και όχι μόνο.

Υπάρχουν τροφές που θεραπεύουν στην κατάθλιψη;

Όχι. Υπάρχουν, όμως, τροφές με συστατικά που προάγουν την καλή διάθεση και η έλλειψη τους μπορεί να αποτελεί αιτία κατάθλιψης. Τα συστατικά αυτά είναι οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β. η Βιταμίνη D και C και τα ω-3 λιπαρά οξέα. Μύθος είναι η αντικαταθλιπτική δράση της σοκολάτας, αν και αδιαμφισβήτητα προκαλεί αύξηση των ορμονών της χαράς (ενδορφίνες).

Υπάρχουν τροφές που προκαλούν πονοκέφαλο;

Ουσιαστικά, καμία τροφή δεν μπορεί να προκαλέσει από μόνη της πονοκέφαλο. Ωστόσο, κάποια συστατικά τροφών μπορούν να πυροδοτήσουν τον πονοκέφαλο όπως η τυραμίνη που βρίσκεται στα αλλαντικά και στη σόγια. Η καφεΐνη επίσης μπορεί να πυροδοτήσει τον πονοκέφαλο. Κατά πλειοψηφία, όμως, ο πονοκέφαλος οφείλεται σε σωματικούς, συναισθηματικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Τα καρύδια με μέλι είναι ένας αφροδισιακός διατροφικός συνδυασμός;

Μύθος! Δεν υπάρχουν έγκυρες επιστημονικές αποδείξεις για αφροδισιακά φαγητά. Τρόφιμα πλούσια σε ψευδάργυρο, σίδηρο και βιταμίνη Ε ενισχύουν το αναπαραγωγικό σύστημα. Η σεξουαλική διάθεση είναι συνδυασμός διάφορων καταστάσεων και εμπειριών που βιώνει ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά.

Το σκόρδο μειώνει την αρτηριακή πίεση;

Το σκόρδο έχει μια ουσία την αλισίνη η οποία έχει αγγειοδιασταλτική δράση, που μπορεί να επηρεάσει θετικά την αρτηριακή πίεση. Αν, όμως, κάποιος έχει πρόβλημα υπέρτασης καλό είναι να επισκεφτεί τον γιατρό του, διότι μπορεί να χρήζει φαρμακευτικής θεραπείας.

Θα χάσω βάρος παραλείποντας γεύματα;

Η παράλειψη γευμάτων οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε τσιμπολόγημα και υπερκατανάλωση τροφής στο κύριο γεύμα. Με αποτέλεσμα συνολικά η θερμιδική πρόσληψη να είναι μεγαλύτερη. Έρευνες έχουν αποδείξει χρόνια τώρα, ότι η κατανάλωση πρωινού βοηθά στην μείωση της όρεξης κατά την διάρκεια της ημέρες όσον αφορά τις λιπαρές και τις γλυκές τροφές.

Αν πιω το πρωί ένα ποτήρι νερό με λεμόνι θα αδυνατίσω;

Μύθος! Αυτή συγκεκριμένη τακτική ακολουθείται από πολλούς. Μπορεί, όμως, το λεμόνι με το νερό να μας κάνει να χάσουμε βάρος; Oχι φυσικά. Το αρνητικό ισοζύγιο θερμίδων (λιγότερες θερμίδες από αυτές που χρειάζομαι) είναι η απάντηση στην απώλεια βάρους σε συνδυασμό με άσκηση. Το νερό το πρωί και γενικά όλη την διάρκεια της ημέρας είναι αρκετά καλή επιλογή γιατί μας κρατά ενυδατωμένους.

Αν τυλίξω την κοιλιά μου με μεμβράνη θα χαθεί πιο γρήγορα το τοπικό λίπος;

Μύθος! Η καύση του λίπους έχει να κάνει με εσωτερική μεταβολική διαδικασία του κυττάρου για την παραγωγή ενέργειας. Το μόνο που καταφέρνει κάποιος με τη μεμβράνη είναι να ιδρώσει παραπάνω η περιοχή που έχει τυλίξει και να χαθούν υγρά, τα οποία θα επιστρέψουν αμέσως μετά την κατανάλωση νερού.

Το στομάχι μου μικραίνει όταν τρώω λιγότερο;

Μύθος! Παρόλο που το στομάχι μπορεί να «ανοίξει» για να δεχθεί μεγαλύτερη ποσότητα τροφής, από την στιγμή που η τροφή μετακινείται στο έντερο, το στομάχι επιστρέφει στο κανονικό μέγεθος.

Κάνω τεστ δυσανεξίας για να βρω ποιες τροφές με παχαίνουν.

Λάθος! Τα τεστ δυσανεξίας ή αλλεργίας χρησιμοποιούνται για κλινικές περιπτώσεις. Όπως όταν το άτομο παρουσιάσει κάποιο δερματικό ή πεπτικό σύμπτωμα ή φλεγμονή π.χ. δυσανεξία στην λακτόζη προκαλεί φούσκωμα, κοιλιακό άλγος, εμετό κ.α. Αυτά τα τεστ δεν είναι ικανά να διαγνώσουν ποιες τροφές δεν είναι καλές για τον καθένα μας ή ποιες τροφές παχαίνουν λόγω δυσανεξίας. Αυτός ο ισχυρισμός είναι τελείως λανθασμένος καθώς και σε περιπτώσεις κλινικής δυσανεξίας, όταν αυτά τα τρόφιμα καταναλώνονται, δεν παχαίνουν τους πάσχοντες.

Όταν τρώω αργά το βράδυ έχω περισσότερες πιθανότητες να παχύνω από ότι όταν τρώω νωρίτερα το βραδινό μου;

Το πότε θα καταναλώσει κάποιος ένα γεύμα δεν έχει τόση σημασία, όσο το τι θα καταναλώσει και πόσο θερμιδογόνο είναι. Η σύσταση για το βραδινό είναι απλή. Το τελευταίο γεύμα κρίνεται απαραίτητο να καταναλωθεί 2-3 ώρες πριν τον ύπνο και ο λόγος είναι για να ολοκληρωθεί η διαδικασία της πέψης.

Αν φάω σουβλάκι θα παχύνω;

Είναι καθαρά θέμα επιλογής. Ένα κλασσικό σουβλάκι με λαδωμένη πίτα, χοιρινό κρέας, πατάτες τηγανιτές, τζατζίκι, κέτσαπ και μουστάρδα χαρίζει στο σώμα 500-600 θερμίδες. Αν η επιλογή είναι πίτα αλάδωτη με σουβλάκι κοτόπουλο και λαχανικά η θερμίδες μειώνονται στο μισό γύρω στις 240.

Υπάρχουν καλές και κακές τροφές;

Καμία τροφή από μόνη της δεν προκαλεί κακό. Υπάρχουν οι υγιεινές τροφές που αν τις καταναλώνουμε σε καθημερινή βάση θα έχουμε ένα φυσιολογική βάρος, υγεία και ευεξία. Οι ανθυγιεινές τροφές είναι αυτές που αν τις καταναλώνουμε σε καθημερινή βάση χάνουμε όλα τα παραπάνω. Η συχνότητα και η ποσότητα είναι η απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Ένα μήλο δεν αδυνατίζει-ένα γλυκό δεν παχαίνει.

Αν σας ενδιαφέρουν παρόμοια άρθρα Διατροφής και Ευ ζην, ακολουθήστε μας σε Facebook, Instagram ή κάντε εγγραφή στο Newsletter μας!