Friday, October 22

Alzheimer: Τροφές που ενισχύουν τη μνήμη μας

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για την νόσο Αlzheimer που ήταν στις 21/9 θα αναφέρουμε την σημαντικότητα της σωστής διατροφής και σε αυτή την δύσκολη ασθένεια.

Στόχος είναι η σωστή ενημέρωση του γενικού κοινού, αλλά και κυρίως σε άτομα που ζουν με πάσχοντες και μπορούν να συμβάλουν θετικά ενάντια αυτής της δυσάρεστης νόσου.


Τι είναι το Αlzheimer;

Η νόσος Alzheimer είναι μια εκφυλιστική νόσος του εγκεφάλου. Χαρακτηρίζεται από τη σταδιακή ανάπτυξη παθολογικών διεργασιών σε τμήματα του κεντρικού νευρικού συστήματος, με τελικό αποτέλεσμα την αλλοίωση και καταστροφή των νευρικών κυττάρων και την ατροφία του εγκεφάλου. Καθώς αυτές η διεργασίες συνεχίζουν να προσβάλλουν ολοένα και περισσότερα τμήματα του εγκεφάλου και ευρύτερες περιοχές, τα συμπτώματα γίνονται περισσότερα και εντονότερα. Η απώλεια μνήμης, οι ψυχικές διαταραχές και η σύγχυση είναι τα συνηθέστερα συμπτώματα.

Η σωστή διατροφή, μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη σημαντικό λιθαράκι στην αντιμετώπιση και την πρόληψη της νόσου.

Μια σύγχρονη έρευνα διακρίνει μια θετική επίδραση μερικών τροφών στη μνήμη αλλά και στις γνωστικές λειτουργίες των ασθενών. Ποια είναι λοιπόν τα θρεπτικά συστατικά που ξεχωρίζουν στην ενίσχυση της μνήμης και των γνωστικών λειτουργιών;

Η βιταμίνη Ε

Μια σύγχρονη μελέτη μας αποκάλυψε ότι άτομα ηλικίας 55 ετών και άνω έλαβαν βιταμίνη Ε και έτσι μείωσαν σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου και άλλων μορφών άνοιας. Πλούσιες πηγές σε βιταμίνη Ε είναι οι ξηροί καρποί (αμύγδαλα, καρύδια κ.α.), το ελαιόλαδο, οι σπόροι, τα έλαια και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο κ.α.)

Η βιταμίνη Β-12

Η γνωστή σε όλους μας Β-12 συμβάλει στην υγεία των κυττάρων του νευρικού συστήματος και των ερυθρών αιμοσφαιρίων, ενώ είναι συχνή η ανεπάρκεια της στους ηλικιωμένους και χορτοφάγους. Τα χαμηλά επίπεδα Β-12 συνήθως συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο άνοιας, χωρίς ακόμη να υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι τα συμπληρώματα της βιταμίνης αυτής μπορούν να βελτιώσουν την μνήμη στους ασθενείς με Alzheimer. Παρ όλα αυτά η Βιταμίνη Β-12 είναι απαραίτητη για τον οργανισμό και δεν πρέπει να απουσιάζει από την διατροφή μας. Πλούσιες πηγές σε βιταμίνη –β12 είναι όλα τα ζωικά τρόφιμα (κρέας, αβγά και γαλακτοκομικά)

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο είναι ένα βασικό μέταλλο για το σώμα και την λειτουργία του εγκεφάλου, καθώς συμμετέχει στην σωστή λειτουργία πολλών ενζύμων που πραγματοποιούν βιοχημικές αντιδράσεις. Ορισμένα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι το μαγνήσιο μπορεί να αποτρέψει την γνωστική φθορά. Πλούσιες πηγές μαγνησίου είναι το σπανάκι, τα φασόλια, τα δημητριακά ολικής, τα αμύγδαλα, το γιαούρτι, το αβοκάντο κ.α.

Ωστόσο, για να λειτουργήσει η σωστή διατροφή ως σύμμαχος των πασχόντων με Alzheimer, είναι εξίσου σημαντικό να αποφεύγονται τροφές πλούσιες σε τρανς-μεταλλαγμένα λιπαρά τα οποία σύμφωνα με μελέτες μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή και συσσώρευση πρωτεΐνης του β-αμυλοειδούς, όπου και τα δύο έχουν συσχετισθεί με την εμφάνιση άνοιας και Alzheimer.

Τα τρανς λιπαρά υπάρχουν σε ορισμένα επεξεργασμένα κρέατα και γαλακτοκομικά προϊόντα, τα τηγανιτά και κυρίως σε επεξεργασμένες τροφές όπως μπισκότα, κρουασάν, αλμυρά σνακ, ζαχαρωτά και κατεψυγμένα προτηγανισμένα φαγητά. Τέλος, όλο και περισσότερες επιστημονικές έρευνες δίνουν πρόσφορο έδαφος στα οφέλη της σωστής διατροφής όχι μόνο στην πρόληψη και αντιμετώπιση της νόσου Alzheimer αλλά και άλλων ασθενειών όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, σακχαρώδης διαβήτης και η παχυσαρκία. Ας μην ξεχάσουμε φυσικά και τα οφέλη της συστηματικής σωματικής άσκησης και των ασκήσεων μνήμης (διάβασμα, sudoku, σταυρόλεξα κ.α.)

Αν σας ενδιαφέρουν παρόμοια άρθρα Διατροφής και Ευ ζην, ακολουθήστε μας σε FacebookInstagram ή κάντε εγγραφή στο Newsletter μας!