Δυσλεξία: Χάρισμα ή κατάρα;

Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας ευαισθητοποίησης για τη δυσλεξία. Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή διαταραχή που επηρεάζει την ικανότητά στο γράψιμο, στην ανάγνωση και την ομιλία.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το 20% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι δυσλεκτικό. Αυτό σημαίνει ότι αν έχουμε 100 μαθητές στην τάξη μας, από αυτούς, οι 20 μαθητές μπορεί να είναι δυσλεκτικοί, δηλ. 1 στους 5. Οι γονείς και οι δάσκαλοι γνωρίζουν ότι υπάρχει κάτι διαφορετικό σε αυτά τα παιδιά, αλλά κανείς δεν φαίνεται να κάνει τίποτα γι ‘αυτό, πιθανώς επειδή το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν πληρεί τις προϋποθέσεις. Αυτό μου θύμισε ένα απόφθεγμα του Άλμπερτ Αϊνστάιν, το οποίο λέει: «Όλοι είναι ιδιοφυΐα. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητά του να αναρριχείται σε ένα δέντρο, θα ζήσει όλη του τη ζωή πιστεύοντας ότι είναι ηλίθιο».

Πολλοί έχουν την αντίληψη ότι τα παιδιά με δυσλεξία έχουν μειωμένη αντίληψη, αλλά προφανώς και δεν είναι. Είναι η λανθασμένη κρίση που δεν τους επιτρέπει να τα κατανοήσουν.


Ποια είναι τα αίτια της δυσλεξίας;

Η δυσλεξία προκαλείται από διαταραγμένα κύτταρα στις περιοχές του εγκεφάλου που έχουν να κάνουν με την ανάγνωση, την γραφή, την ομιλία και την βραχυπρόθεσμη μνήμη. Μπορεί (σπάνια) να προκληθεί από τραυματισμό, εγκεφαλικό επεισόδιο ή ατύχημα, αλλά τις περισσότερες φορές απλώς κληρονομείται.


Πώς ένα άτομο θα διαπιστώσει εάν είναι δυσλεκτικό;

Μερικά πρώιμα σημάδια της δυσλεξίας είναι τα εξής:

· Καθυστερημένη ή αργή ανάπτυξη της ομιλίας

· Δυσκολία κατανόησης μεγάλων προτάσεων και προφοράς μεγάλων λέξεων

· Έλλειψη ενδιαφέροντος για εκμάθηση του αλφαβήτου και άλλων δεξιοτήτων της πρώιμης παιδικής ηλικίας.

· Ιστορικό συχνών και σοβαρών λοιμώξεων του αυτιού

· Κακή φωνητική επίγνωση


Μας επηρεάζει ψυχολογικά;

Η δυσλεξία θεωρείται λανθασμένα μόνο ως γλωσσική βλάβη, όμως καταφέρνει και επηρεάζει τους ανθρώπους με ποικίλους τρόπους. Κι εδώ έρχεται η στιγμή που θα αναφέρω τη δική μου εμπειρία με τη δυσλεξία. Έχω ξεπεράσει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα με τη γραφή, αλλά μερικές φορές εξακολουθεί να εμφανίζεται, με αποτέλεσμα να απογοητεύομαι. Έχω προβλήματα με τη συγκέντρωση κατά τη μελέτη. Δυσκολεύομαι επίσης να απαντήσω σωστά σε ερωτήσεις σε τεστ. Ξέρω τις απαντήσεις, αλλά δεν ξέρω πώς να τις μετατρέψω σε λόγια. Όμως, δε σκύβω το κεφάλι, όπως συνήθιζα να κάνω παλιά. Είμαι λέων και στο ζώδιο, αλλά και στη καρδιά!

Το θετικό της όλης υπόθεσης είναι πως είμαι ένα οπτικό άτομο. Βλέπω τις λέξεις ως εικόνες και έχω ζωηρή φαντασία.

Μέσα από την ιστορία μου λοιπόν , θέλω να σας προτρέψω να ‘’ αγκαλιάσετε‘’ αυτή την ‘’αδυναμία‘’ όπως έκανα εγώ , να βρίσκετε τρόπους να βελτιώνεστε, να διατηρήσετε την αίσθηση του χιούμορ σας και όταν κολλάτε, μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια από τα δικά σας άτομα ! Επίσης, βάλτε και κάτι άλλο στο νου σας: Αρκετοί από το χώρων των τεχνών, της επιστήμης , της μαγειρικής, είναι επίσης δυσλεκτικοί . Μερικοί από αυτούς είναι οι : Leonardo Da Vinci, Albert Einstein, Agatha Christie , Keanu Reeves, Florence Welch, Steven Spielberg, Keira Knightley, Jamie Oliver, Pablo Picasso, Muhammad Ali, Cher, Ludwig van Beethoven, και πολλοί άλλοι.

Τα υπόλοιπα… είναι λεπτομέρειες!

Είναι χάρισμα ή κατάρα;

Βλέποντας το από τη δική μου οπτική γωνία, πιστεύω ότι όλες οι ‘’αναπηρίες’’ είναι λίγο και τα δύο… ένα δώρο, μια κατάρα , γενικά μια δύσκολη κατάσταση, με την οποία θα ζήσουμε για το υπόλοιπο της ζωής μας . Γιατί το λέω αυτό; Επειδή η ατελείωτη ανάγκη να «αποδείξουμε ότι είμαστε ικανοί » γίνεται ένα πρόβλημα… όχι το δικό μας, αλλά της κοινωνίας. Ναι, έχουμε μειονεκτήματα , όμως είμαστε πολύ πιο ανοιχτοί στο κομμάτι της ενσυναίσθησης και τείνουμε να είμαστε δημιουργικοί περισσότερο από φυσιολογικούς ανθρώπους . Αυτό είναι μέρος του δώρου μας.

Ένα ταπεινό αίτημά μου προς τους δασκάλους και τους γονείς είναι ότι αν δουν τέτοιες ενδείξεις δυσλεξίας στους μαθητές, παρακαλώ να τα μεταχειριστούν και διδάξουν μ’ έναν διαφορετικό τρόπο , που να ταιριάζει καλύτερα και να μην καταστρέψουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους.