Στα Βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, που διεξήχθησαν τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, είναι αδιαμφισβήτητο ότι η ταινία “Another Round” ή “Druk” (στα δανέζικα, καθώς πρόκειται για δανέζικη παραγωγή) έκανε αισθητή την παρουσία της. Συγκεκριμένα, κατάφερε να αποσπάσει συνολικά 4 βραβεία, ανάμεσα τους και το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας. Σε σκηνοθεσία Thomas Vinterberg και σενάριο γραμμένο από τον ίδιο σε συνεργασία με τον Tobias Lindholm, η ταινία κυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 2020 και έκτοτε είναι διαρκώς παρούσα σε συζητήσεις και κριτικές. Πρόκειται για μία δραματική ταινία χωρίς να περιορίζεται σε αυτό το είδος, αφού δε λείπουν τα κωμικά στοιχεία, που προσδίδουν έναν τόνο αισιοδοξίας και ελπίδας στο σκοτεινό θέμα που πραγματεύεται.

Σχετικά με την υπόθεση: Τέσσερις μεσήλικοι άνδρες οι Martin, Tommy, Peter και Nikolaj, συνάδελφοι καθηγητές σε ένα λύκειο της Δανίας, περνούν μία αναμενόμενη κρίση μέσης ηλικίας, έχοντας χάσει κάθε ενδιαφέρον για το επάγγελμα τους και τις διαπροσωπικές τους σχέσεις. Ο Martin (Mads Mikkelsen), ιδιαίτερα, αντιμετωπίζει προβλήματα με τους μαθητές του και τη σύζυγό του (Maria Bonnevie). Σε μία νυχτερινή έξοδο των τεσσάρων ανδρών γίνεται αναφορά σε μία έρευνα του Finn Skårderud-γνωστού Νορβηγού ψυχιάτρου- η οποία υποστηρίζει ότι αν η περιεκτικότητα του αλκοόλ στο αίμα βρίσκεται στο 0,05% μπορεί το άτομο να είναι πιο παραγωγικό και χαλαρό. Έτσι, αποφασίζουν μες στην απόγνωση τους, να το εφαρμόσουν, αρχίζοντας να βάζουν το αλκοόλ στην καθημερινότητά τους. Τα αποτελέσματα βέβαια προκαλούν εντάσεις στις ζωές τους, ενώ μέσα από αυτή τη διαδικασία θα συνειδητοποιήσουν πολλά.

Καταρχάς, αξιέπαινη είναι η ερμηνεία του πρωταγωνιστή, του Martin, τον οποίο υποδύεται ο Mads Mikkelsen τον οποίο γνωρίσαμε μέσω του “Hannibal”, του “The Hunt”, του “Doctor Strange” και πολλών άλλων. Ο Mikkelsen πείθει πραγματικά ότι ο χαρακτήρας που ενσαρκώνει δεν μπορεί πλέον να βρει το νόημα στη ζωή του, ότι ο γάμος του και η σχέση με την οικογένεια του έχουν “βαλτώσει” και ότι δεν απολαμβάνει τη δουλειά του ως καθηγητής.

Ας περάσουμε όμως στην κεντρική ιδέα του έργου. Πώς θέτει κανείς όρια στον εαυτό του; Πώς τα προσωπικά μας όρια επηρεάζουν τους γύρω μας και τις σχέσεις μας μ’ αυτούς; Τέτοιου είδους ερωτήματα καλείται να απαντήσει ο θεατής παρακολουθώντας την ταινία. Μέσα από τα μάτια των τεσσάρων ανδρών, με τους οποίους δεν είναι δύσκολο να ταυτιστεί κανείς, παρατηρούμε την αδυναμία τοποθέτησης ορίων. Αν και στη συγκεκριμένη περίπτωση αφορά την κατανάλωση αλκοόλ, το ζήτημα μπορεί να σχετίζεται με ποικίλους τομείς της ζωής μας. Ο κάθε θεατής μπορεί να προσαρμόσει το κεντρικό μήνυμα της ταινίας στις δικές του ανάγκες τοποθέτησης ορίων.

Επίσης ενδιαφέρον είναι το πώς μας παρουσιάζονται οι επιπτώσεις της ανικανότητας αυτής, δηλαδή τι δύναται να συμβεί στην περίπτωση που εμείς οι ίδιοι δεν μπορούμε να θέσουμε όρια στους εαυτούς μας. Για τον καθένα από τους τέσσερις άντρες οι επιπτώσεις παρουσιάζουν μικρές διαφορές, όμως το κοινό σημείο τους είναι ότι περιστρέφονται γύρω από τον άξονα “κοινωνικός περίγυρος”. Όπως ο πρωταγωνιστής καλείται να διαχειριστεί τις κρίσεις που προκύπτουν στην οικογένεια του και στη σχέση του με τους μαθητές του, έτσι και οι υπόλοποι τρεις δοκιμάζονται ως σύζυγοι, ως φίλοι αλλά και ως εργαζόμενοι.

Το “Another Round” αποτελεί ιδανική ευκαιρία για να αναθεωρήσουμε την ανάγκη ύπαρξης ορίων και για να αντιληφθούμε την αξία τους στις σχέσεις μας με τους άλλους, αλλά και με τον εαυτό μας.

Γιατί όπως είπε και ο Άγγλος ποιητής Gerard Manley Hopkins:

Your personal boundaries protect the inner core of your identity and you right to choices

Πηγές εικόνων: 1, 2