Η ψυχολογία των χρωμάτων

Τα χρώματα υπάρχουν παντού γύρω μας, όλα τα αντικείμενα έχουν χρώματα. Άλλα τα παρατηρούμε και άλλα όχι. Επίσης, ζούμε στην εποχή που μας κατακλύζει η εικόνα και έχουμε βομβαρδισμό πληροφοριών μέσω εικόνων, χρωμάτων και αλληλεπιδράσεων. Έτσι, λοιπόν, αναπτύσσονται και διάφορες έρευνες γύρω απ’αυτά και πώς επηρεάζουν την καθημερινότητα μας. Από το τι χρώμα μπλούζα φοράμε μέχρι το φόντο του κινητού μας λέει πολλά για το ποιοι είμαστε ή πώς μας κάνει να νιώθουμε. Συνεπώς, μιλάμε πλέον για την ψυχολογία των χρωμάτων.

Η ψυχολογία των χρωμάτων είναι μια ολόκληρη επιστήμη και μελετάται ευρέως λόγω της χρησιμότητας της. Ας δούμε, όμως, τι είναι πρώτα από όλα. Είναι υπεύθυνη για το τι σημαίνει το κάθε χρώμα και τον αντίκτυπο που έχει στην δική μας ψυχολογία κάθε φορά.

Η χρωματολογία και η σημασία κάθε χρώματος μελετήθηκε από πολύ παλιά και από όλους τους μεγάλους ζωγράφους. Το ζήτημα, όμως, είναι ότι πλέον κατηγοριοποιήθηκε, συγκεκριμενοποιήθηκε και κατατάχθηκε ως εμπορικό προϊόν – αν μπορούμε να το πούμε έτσι. Δηλαδή, χρησιμοποιείται από μεγάλες μπράντες, εταιρείες και γενικά τον κόσμο του θεάματος προς όφελος τους ώστε να προσελκύσουν το κοινό τους.

Τα χρώματα έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν την αντίληψή μας για ένα θεμα ή ένα προϊόν. Κάθε χρώμα μπορεί να αλλάξει τις αισθήσεις μας, να μας κάνει συναισθηματικούς ή επιθετικούς κλπ. . Τα χρώματα έχουν τη δύναμη να βελτιώσουν τη μνήμη και την προσοχή μας , ακόμη και τη δύναμη να μας πείσουν να λάβουμε μια συγκεκριμένη απόφαση.

Η γνώση της έννοιας των χρωμάτων είναι το κλειδί για την καλύτερη κατανόηση της συμπεριφοράς μας. Η επίδραση των χρωμάτων μπορεί να αλλάξει εντελώς την ιδέα που έχουμε για ένα συγκεκριμένο χώρο ή στοιχείο. Δεν υπάρχει υποχρεωτικός κώδικας χρώματος για κάθε στοιχείο, ωστόσο, μεγαλώνοντας κάνουμε συγκεκριμένους συνδυασμούς στο μυαλό μας.

Ο εγκέφαλός μας αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις ταυτόχρονα. Δεν μας δίνει χρόνο να επεξεργαστούμε ό, τι καταλαβαίνουμε μέσα από τις αισθήσεις μας. Επομένως, οι συσχετίσεις που αναπτύσσουμε σε πτυχές όπως τα χρώματα ή τα σχήματα μάς εξοικονομούν πολύ χρόνο, καθώς υποβάλλονται σε αυτόματη επεξεργασία.

Ό,τι βλέπουμε πιο συχνά ο εγκέφαλος το καταγράφει ως σωστό οπότε αν δούμε μια κόκκινη μπανάνα πχ. μας φαίνεται περίεργο. Έτσι λειτουργεί και η τέχνη. Πολλές φορές χρησιμοποιεί χρώματα ή αντικείμενα αναπάντεχα σε σχέση με το χώρο για να τους προσδώσει κάποιο άλλο νόημα.

Επιπλέον, είμαστε βαθιά συναισθηματικοί. Τα χρώματα αλληλεπιδρούν με τη μνήμη μας, ξυπνούν τα συναισθήματα και καθοδηγούν τον λόγο. Έτσι επιλέγουμε το αγαπημένο μας χρώμα και μας παραπέμπει ενδεχομένως και σε μια καλή ανάμνηση. Αντίστοιχα, συμβαίνει το ίδιο και στην τέχνη. Το ίδιο έργο μπορεί κάποιο άτομο να το εμπνεύσει και άλλο να το απωθήσει. Γι’αυτό κάθε φορά που βλέπουμε μια εικόνα, ένα έργο τέχνης ακόμα και μια διαφήμιση να σκεφτούμε τι είναι αυτό που μας τραβάει την προσοχή. Η χρήση της ψυχολογίας των χρωμάτων εξυπηρετεί τις εταιρίες για καλύτερες πωλήσεις. Σιγουρευτείτε πριν αγοράσετε ένα προϊόν για την ποιότητα του και μετά για την εμφάνισή του. Σε επόμενο άρθρο η ερμηνεία του κάθε χρώματος.

Πριν φύγετε ρίξτε μια ματιά