Με το που είδα πρώτη φορά το εξώφυλλο του πρώτου βιβλίου της πολυτάλαντης Δανάης Ιμπραχήμ με τίτλο, Ο θησαυρός της Δαμασκού: το παιχνίδι των θεών, θυμήθηκα ένα έξοχο τραγούδι των παιδικών μου χρόνων το Arabian nights από την ταινία Aladdin. Διαβάζοντας την υπόθεση της ιστορίας που πρόσφατα κυκλοφόρησε και το δεύτερο μέρος Ο θησαυρός της Δαμασκού: το όνειρο της ερήμου, κατάλαβα ότι πρόκειται για ένα μαγικό ταξίδι που μέσα από τις περιπέτειες των ηρωών θα ενώσει διαφορετικούς πολιτισμούς στην Δαμασκό. Ας γνωρίσουμε καλύτερα την Δανάη μέσα από μια ωραία συζήτηση με μια μουσική υπόκρουση που κουβαλά άρωμα νοσταλγίας.
Δανάη μου σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου!
Θα ήθελα να μου πεις λίγα λόγια για την ιστορία.
Πρόκειται για μια ιστορία μαγείας, περιπέτειας, μυστηρίου, έρωτα και φιλίας. Πρόκειται για τη συνάντηση δυο πολιτισμών και τη συνεργασία αυτών για έναν ανώτερο σκοπό. Πρόκειται για ένα μάθημα ζωής τόσο για τους χαρακτήρες όσο και για μένα. Ένα παραμύθι για ενήλικες. Ένα adult fiction. Ένα ιστορικό μυθιστόρημα φαντασίας. Θα μπορούσα να πω πολλά, αλλά θα επιμείνω σε αυτό που ο Θησαυρός είναι κυρίως για μένα. Πρόκειται για μια πρόκληση προς τον αναγνώστη να παρασυρθεί στα άγνωστα μονοπάτια της Ανατολής.
Στο έργο σου συναντιούνται άνθρωποι που προέρχονται από διαφορετικούς πολιτισμούς. Πιστεύεις ότι τα βιβλία είναι ένα παράθυρο για να γνωρίσουμε καλύτερα άλλες κουλτούρες;
Φυσικά και αυτό τα κάνει μοναδικά. Με τα βιβλία μπορείς να ταξιδεύεις πάντα – ακόμα και την περίοδο της καραντίνας – σε μέρη υπαρκτά, αλλά και τελείως φανταστικά. Έρχεσαι σε επαφή με το άγνωστο στο ασφαλές πλαίσιο μιας ιστορίας και μέσα από τις σελίδες μπορείς να εξοικειωθείς μαζί του. Με τα βιβλία μαθαίνεις να αγαπάς παραβλέποντας κάθε διαφορά.
Πόσο εύκολο ήταν να γράψεις το δεύτερο μέρος; Θα ακολουθήσει και τρίτο;
Θα ξεκινήσω με τη δεύτερη ερώτηση και θα πω ότι ναι, θα υπάρξει ένα τρίτο και τελευταίο μέρος. Όσο για το δεύτερο, δε δυσκολεύτηκα όπως το πρώτο. Ποτέ δεν ξεκινάω ένα βιβλίο, αν δεν έχω δουλέψει την ιστορία στο μυαλό μου. Φυσικά πολλά πράγματα που έχω φανταστεί αλλάζουν, γιατί οι χαρακτήρες μας είναι ζωντανοί και οι ίδιοι καθορίζουν την εξέλιξη, όχι οι συγγραφείς. Ωστόσο, είχα εξοικειωθεί με την ιστορία και μαζί τους και με το συνεχές feedback του κοινού ήμουν σε θέση να πιάσω το γενικό παλμό του βιβλίου. Οι συγγραφείς είμαστε σαν την Tinkerbell, θέλουμε προσοχή για να ευδοκιμήσουμε.
Οι σπουδές σου στο τμήμα Ιστορίας και αρχαιολογίας σε βοήθησαν να εμβαθύνεις περισσότερο στα ιστορικά στοιχεία του έργου;
Σαφέστατα. Το βασικό εφόδιο που μου έδωσε η σχολή ήταν η γνώση για το πώς να αναζητήσω ιστορικές πληροφορίες. Ο κόσμος πιστεύει ότι τέσσερα χρόνια απλώς μαθαίνουμε ιστορία, γιατί δεν καταλαβαίνουν ότι πρόκειται για επιστήμη. Στην πραγματικότητα, μαθαίνουμε πώς να διαχειριζόμαστε αυτόν τον τεράστιο όγκο πληροφορίας. Έτσι, μπόρεσα να ξεχωρίσω το δρόμο που έπρεπε να διασχίσω για να βρεθώ στην εποχή του Μωαβία. Επιπλέον, είχα τα χαρά να παρακολουθήσω για ένα εξάμηνο ιστορία του Ισλάμ, όπου και κέρδισα πολλές γνώσεις για το πριν και το μετά από τους Ομεϋαδούς.
Στο βιογραφικό σου διαβάζω ότι ξεκίνησες να ασχολείσαι από πολύ μικρή ηλικία με τη συγγραφή. Ποια ήταν η αφορμή;
Στο δημοτικό ένας δάσκαλος μας έβαζε να γράφουμε μικρές ιστορίες. Κάναμε ολόκληρο θεατρικό πριν πιάσουμε μολύβι. Από πιο μικρή είχα το κόλλημα να πλάθω ιστορίες στο μυαλό μου και αυτός ο δάσκαλος με έπεισε να τις δώσω σάρκα και οστά. Όταν τελικά τις διάβαζε, έδειχνε ενθουσιασμένος και με παρότρυνε να συνεχίσω τη συγγραφή. Εκ τότε εναποθέτω στο χαρτί – ή το word – όλες αυτές τις ιστορίες που με βοηθάνε να ξεφύγω από την πραγματικότητα.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα Wattpad είναι ένα εργαλείο για τους νέους συγγραφείς;
Αδιαμφισβήτητα. Αν και έχω πολλές ενστάσεις για το πώς τη διαχειρίζεται ένα μεγάλο μέρος της κοινότητας, θεωρώ ότι είναι μια εξαιρετική αρχή. Η όλη διαδικασία του να γράφεις και να ακούς την άποψη των αναγνωστών μόνο καλό θα κάνει στον οποιονδήποτε συγγραφέα. Μακάρι οι εκδοτικοί να στρέφονταν πιο συχνά στην εφαρμογή, γιατί εκεί μέσα υπάρχουν διαμάντια που αξίζει να κοσμούν βιβλιοθήκες.
Ποια είναι τα επόμενα συγγραφικά σου σχέδια;
Υπάρχουν πολλές ιστορίες που στριφογυρίζουν στο μυαλό μου. Θα ήθελα να γράψω ένα βιβλίο για τον Τρελό Άραβα, του Lovecraft. Μια σειρά αστικού φάντασυ με τζίνι. Ένα παραφυσικό βιβλίο με αρκετά στοιχεία dark academia. Ένα high fantasy, retelling της Χιονάτης. Γενικά από ιδέες άλλο τίποτα. Χρόνος να βρεθεί και όλα θα πάρουν το δρόμο τους.
Βιβλιογραφία
Ο θησαυρός της Δαμασκού: το παιχνίδι των θεών, εκδόσεις Πηγή, 2018
Ο θησαυρός της Δαμασκού: το όνειρο της ερήμου, εκδόσεις Πηγή, 2021
Πριν φύγετε ρίξτε μια ματιά
H Μαίρη Ελευθεριάδου είναι απόφοιτη του τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ. Διδάσκει γαλλικά και αγαπά τα ταξίδια, τα βιβλία και τη συγγραφή. Το νέο της βιβλίο «Το πιο μελωδικό ρεφρέν» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οσελότος. Στο Sociall.gr γράφει για θέματα που αφορούν τη λογοτεχνία.