Ειρήνη Κουρουνιώτη: “Ο κόσμος των βιβλίων μου ήταν πάντοτε πολύ οικείος και αγαπητός”

Στο Sociall.gr αγαπάμε να στηρίζουμε πρωτοεμφανιζόμενες και ταλαντούχες πένες. Αυτή την φορά λοιπόν, θα κάνουμε #sociallize με την Ειρήνη Κουρουνιώτη που ασχολείται με την συγγραφή και τη μετάφραση.

  • Ειρήνη μου πώς θα παρουσίαζες με δικά σου λόγια το πρώτο σου βιβλίο με τίτλο Κόκκινο είδωλο;

Καλησπέρα, Μαίρη μου, και σ’ ευχαριστώ πολύ για την συνέντευξη! Χαίρομαι που μου δίνεται η ευκαιρία να μοιραστώ με τον κόσμο την πρώτη επίσημη συγγραφική μου δουλειά. Το Κόκκινο Είδωλο είναι ένα αισθηματικό ψυχολογικό θρίλερ. Η υπόθεση διαδραματίζεται στο σύγχρονο Λονδίνο με πρωταγωνίστρια μια νεαρή συγγραφέα βιογραφιών, τη Σύλβια Γουόκερ. Από την αρχή μέχρι το τέλος, οι αναγνώστες θα παρακολουθήσουν τα βιώματα της Σύλβιας, που θα επηρεάσουν ενεργά τις δράσεις και των υπόλοιπων χαρακτήρων της ιστορίας, με οδυνηρές συνέπειες.  

  • Ποιο ήταν το κίνητρο σου για να ασχοληθείς με την συγγραφή;

Κυριολεκτικά μεγάλωσα μέσα στα βιβλία! Ο κόσμος τους μού ήταν πάντοτε πολύ οικείος κι αγαπητός, έτσι αποφάσισα να δημιουργήσω τον δικό μου. Αυτό ασφαλώς προέκυψε την κατάλληλη για μένα χρονική στιγμή όπως επίσης και με την έμπνευση της συγκεκριμένης ιστορίας που ήταν ιδιαίτερα… προκλητική για να την αγνοήσω!

  • Στο βιογραφικό σου διάβαζα ότι μεταξύ άλλων είσαι και μεταφράστρια. Τι είναι η μετάφραση για σένα;

Η μετάφραση είναι ένα κράμμα πραγμάτων. συνδυάζει τη γνώση με το ένστικτο, σε φέρνει σε επαφή και με άλλες επιστήμες, σε προκαλεί να δουλεύεις και να εξασκείσαι συνεχώς με ξένες γλώσσες. Για μένα είναι μια συνεχής πρόκληση, επειδή μου δίνει την ευκαιρία να έρχομαι διαρκώς σ’ επαφή με νέα κείμενα όπου πρέπει να κατέχω γνώση για τα συντακτικά, γραμματικά, λεξιλογικά, υφολογικά και πολιτισμικά στοιχεία των γλωσσών που μου ζητούνται όπως επίσης γενικές και ειδικές γνώσεις πάνω στο αντικείμενο που πραγματεύεται το εκάστοτε κείμενο προς μετάφραση. Αυτό που μου αρέσει περισσότερο είναι η έρευνα που οφείλω να διεξάγω πάνω στο αντικείμενο του πρωτοτύπου κειμένου με σκοπό να αποδώσω ορθά τυχόν εξειδικευμένη ορολογία ή ακόμα και ολόκληρες προτάσεις/φράσεις που διαφοροποιούνται αναγκαστικά από τη μία γλώσσα στην άλλη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχω μάθει ένα σωρό πράγματα μέσα από αυτή τη δουλειά που υπό άλλες συνθήκες ίσως και να μην είχα την ευκαιρία να μάθω ποτέ μου.

  • Αλλά και η ειδική αγωγή;

Με την ειδική αγωγή ήρθα σ’ επαφή τον καιρό που δούλευα σ’ ένα κέντρο λογοθεραπείας. Εκεί έρχονταν πολλά παιδιά δημοτικού και γυμνασίου που αντιμετώπιζαν αναπτυξιακές δυσκολίες, όπως ΔΑΦ, ΔΕΠ-Υ, διαταραχές λόγου και ομιλίας, π.χ. δυσλεξία, δυσγραφία, δυσπραξία κλπ. Παρακολουθώντας τα ειδικά σεμινάρια που οργάνωνε το κέντρο, κατάλαβα πόσο μεγάλο ρόλο παίζει για τη δημιουργία και την εξέλιξη αυτών των δυσκολιών η κληρονομικότητα, η επιρροή του εκάστοτε περιβάλλοντος και οι εμπειρίες ζωής – ειδικά η πανδημία έχει αφήσει τα σημάδια της στην ψυχολογία όλων μας και ειδικά των παιδιών. Θα ήθελα να ασχοληθώ εκτενέστερα στο μέλλον με τον συγκεκριμένο κλάδο επειδή πρώτον θεωρώ ότι αποτελεί λειτούργημα κι επίσης προϋποθέτει να κατανοήσεις πλήρως τον αγώνα που κάνουν αυτά τα παιδιά ώστε να ανταποκρίνονται σε μια καθημερινότητα που διέπεται συνεχώς από νέες δυσκολίες και απαιτήσεις. 

  • Τι αντικατοπτρίζει το κόκκινο είδωλο;

Είναι ένας αλληγορικός συμβολισμός για τον «ετεροφωτισμό», δηλαδή το φαινόμενο όταν δεν ακτινοβολείς από μόνος σου, αλλά δέχεσαι το «φως», την επιρροή, κάποιου άλλου, σε τέτοιο βαθμό που χάνεις εντελώς τον εαυτό σου και φτάνει η στιγμή που δεν αναγνωρίζεις ούτε το είδωλό σου στον καθρέφτη. Το κόκκινο χρώμα έχει εξίσου μια αλληγορική σημασία μέσα στο βιβλίο αλλά επίσης ταυτίζεται με τις καταστροφικές συνέπειες που μπορεί να γεννήσει ο ετεροφωτισμός. 

  • Στην υπόθεση είδα μια αναφορά στους Nirvana και ομολογώ πως ενθουσιάστηκα. Σου δίνει έμπνευση η μουσική;

Όταν γράφω, μου αρέσει πολύ να παίρνω τα ηνία του σκηνοθέτη και να «ντύνω» με την ιδανική για μένα μουσική υπόκρουση ορισμένες σκηνές. Ειδικά όταν αναφέρω μέσα στο βιβλίο το όνομα του τραγουδιού που με έχει εμπνεύσει, περιμένω να δω εάν θα συμφωνήσει κι ο αναγνώστης με την επιλογή μου. Θεωρώ πάντως ότι ανήκω αναμφισβήτητα στην ομάδα των συγγραφέων που προτιμά να δουλεύει με τα ακουστικά στα αυτιά!

  • Το είδος του αισθηματικού ψυχολογικού θρίλερ θέλει ιδιαίτερη προσοχή ως προς το στήσιμο του;

Όλα τα βιβλία θέλουν τη σκαλέτα τους, όποιο είδος κι αν πραγματεύονται. Αυτό που για εμένα απαιτεί την περισσότερη προσοχή στο συγκεκριμένο είδος είναι να προκύψει αβίαστα μία σύνδεση μεταξύ  συναισθήματος και οδυνηρής συνέπειας, κάτι δηλαδή που ξεκινά από το καθαρά βιολογικό ανθρώπινο αίσθημα και καταλήγει να αποκτήσει τοξική χροιά, να μετατραπεί σε εμμονή, να προκαλέσει κακό στον κοντινό περίγυρο ή και σε τρίτους κι ούτω καθεξής.

  • Τι συμβουλή θα έδινες σε έναν πρωτοεμφανιζόμενο δημιουργό που γράφει το ίδιο είδος;

Αναμφισβήτητα να είναι πολύ εντατικός αναγνώστης. Να διαβάζει πολλούς συγγραφείς που ασχολούνται με το συγκεκριμένο είδος και να μη φοβάται να ρισκάρει να αποτυπώσει τις δικές του ιδέες στο χαρτί. Φαντάζομαι πως θα εκπλαγεί με το τι μπορεί να κάνει η φαντασία σε συνδυασμό με την όρεξη και την έρευνα.

  • Έχεις αγαπημένους συγγραφείς;

Ομολογώ πως πάντα θα επιστρέφω στους κλασικούς–αδελφές Bronte,Ernest Hemingway,Alexandre Dumas, Marguerite Duras, Gabriel García Márquez, Cormac McCarthy – αλλά συνεχώς, εκεί που ψαχουλεύω στα βιβλιοπωλεία και στο ίντερνετ, ανακαλύπτω  καινούριες συγγραφικές προσωπικότητες που έχω καταλήξει να ακολουθώ θερμά ως αναγνώστριά τους. Ενδεικτικά θα παραθέσω μερικά πολύ δυνατά ονόματα που προτείνω κιόλας στον κόσμο: Gillian Flynn, Chevy Stevens, Peter Cameron, Guillaume Musso, Jo Nesbo…Και φυσικά, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ σε πολύ αγαπημένους μου Έλληνες συγγραφείς όπως Ηλίας Βενέζης, Στρατής Μυριβήλης, Μαργαρίτα Λυμπεράκη, Κατερίνα Γώγου, Αναστασία Καλλιοντζή, Γιάννης Ξανθούλης, Αύγουστος Κορτώ και πολλοί πολλοί ακόμη.

  • Ετοιμάζεις κάτι νέο συγγραφικά;

Με χαρά ανακοινώνω πως έχω ολοκληρώσει τη συγγραφή του δεύτερού μου μυθιστορήματος και σκοπεύω να προχωρήσω σύντομα στις περαιτέρω εκδοτικές διαδικασίες! Πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό από το Κόκκινο Είδωλο. είναι κοινωνικό μυθιστόρημα που αναλύει πολλά επίκαιρα θέματα που διέπουν την εποχή μας, όπως η διάκριση των φύλων και η βία στην εργασία, οι λόγοι που οδηγούν σε μια τοξική ερωτική σχέση, η ασφάλεια στο κέντρο της πόλης, τα αποτυπώματα της κρίσης, του μεταναστευτικού κ.ά. Επιπλέον, ετοιμάζω κι ένα παιδικό παραμύθι όπως και μια ποιητική συλλογή.

Κόκκινο είδωλο, Πηγή, 2021

Πριν φύγετε ρίξτε μια ματιά

Αρθούρος Ρεμπώ: Η ανήσυχη ποιητική μορφή του 20ου αιώνα
Δημήτρης Μιχαλέτος: ''H φαντασία δίνει στον συγγραφέα μια απεριόριστη ελευθερία που του επιτρέπει να...
Τίνα Αλεξοπούλου: '' H ορμέμφυτη δύναμη της καλλιτεχνικής έκφρασης είναι πιο μεγάλη από τα εμπόδια''
Χριστίνα Μαραγκάκη: "Είμαστε μια γενιά που αρέσκεται στην ευκολία της επιφανειακότητας των social me...
Φανή Οιχαλιώτη: "Μου αρέσει να δημιουργώ καινούριες ιστορίες για να δραπετεύσω από την καθημερινότητ...
Σοφία Στυλιανού: "Στο θέατρο μπορώ να ονειρεύομαι, να αλλάζω και να τολμώ διαρκώς"
Γεωργία Κρίκη: "Οι σκέψεις μου είναι μόνο εικόνες. Σκέφτομαι με εικόνες και όχι με λέξεις"
Eυτυχία Μαρτινίδου: ''Τα όνειρα, οι ιδέες και η ελπίδα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ουσίας και ...
Ελένη Ελευθεριάδου: "Η συγγραφή έγινε για εμένα κάτι σαν βιολογική ανάγκη"
''Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι'': Το βιβλίο-σταθμός στη λογοτεχνική καριέρα του Όσκαρ Ουάιλντ