Saturday, October 23

Οι εκδόσεις Αλεξάνδρεια ανακοινώνουν το νέο εκδοτικό τους πρόγραμμα | Λογοτεχνία, Μελέτες, Μαρτυρίες, Ιστορία, Επιστήμες, Κοινωνία

Εκδόσεις Αλεξάνδρεια

Με ένα πλούσιο εκδοτικό πρόγραμμα οι εκδόσεις Αλεξάνδρεια στοχεύουν στο να γεμίσουν την αγορά με πολλές ποιοτικές κυκλοφορίες γύρω από ένα ευρύ φάσμα που ξεκινά από τη Λογοτεχνία και καταλήγει στα Δοκίμια που αφορούν την ιστορία, τις επιστήμες και την κοινωνία. Σας παρουσιάζουμε τους νέους τίτλους που θα δείτε σύντομα να κυκλοφορούν στις προθήκες των βιβλιοπωλείων και αξίζουν την προσοχή σας.

Εκδοτικό Πρόγραμμα | ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ – ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2021
ΜΕΛΕΤΕΣ – ΔΟΚΙΜΙΑ – ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ελεονώρα Ναξίδου | Η ευρωπαϊκότητα εντός της βουλγαρικής βαλκανικότητας: Ο Λιούμπεν Καραβέλοφ, ο φεντεραλισμός και οι Έλληνες
Σειρά: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ  | α’ έκδοση Σεπτέμβριος 2021

Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια πρωτότυπη νεωτερική και συνθετική προσέγγιση του ιδεολογικού προφίλ του Βαλκάνιου διανοούμενου-επαναστάτη του 19ου αιώνα, που συνέβαλε καθοριστικά στη διάχυση και επικράτηση των ιδεών της νεωτερικότητας και στη συνακόλουθη συνολική αναμόρφωση του status quo της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Για το σκοπό αυτό εστιάζει στο παράδειγμα του βουλγαρικού εθνικού κινήματος και συγκεκριμένα σε έναν από τους πρωταγωνιστές του, τον Liuben Karavelov (1834-1879). Η περίπτωση του Καραβέλοφ μάλιστα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ελληνική ιστοριογραφία, γιατί οι Έλληνες ως έθνος κατέχουν σημαντική θέση στο ιδεολογικό του οικοδόμημα.

Ο Λιούμπεν Καραβέλοφ υπήρξε διανοούμενος, δημοσιογράφος, εκδότης εφημερίδων, λογοτέχνης, και υποστηρικτής του πολιτικού εθνικισμού, δηλαδή της διεκδίκησης της πολιτικής ανεξαρτησίας των Βουλγάρων μέσω της επαναστατικής οδού. Αποτιμώντας συνολικά τις ιδέες και τη δράση του, η βουλγαρική ιστοριογραφία τον συμπεριέλαβε εξαρχής μαζί με τους Γκεόργκι Ρακόβσκι, Βασίλ Λέφσκι και Χρίστο Μπότεφ στους τέσσερις επιφανέστερους εθνικούς ηγέτες της περιόδου της εθνικής Αναγέννησης.

Η πρωτοτυπία και η επιστημονική συμβολή του βιβλίου συνίστανται στην επαναθεώρηση των θέσεων του Καραβέλοφ και την ταυτόχρονη σύνδεσή τους με τα ευρωπαϊκά και τα βαλκανικά ιδεολογικά συμφραζόμενα της εποχής του, δηλαδή του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα. Επιπλέον αναδεικνύεται η οπτική με την οποία προσλαμβάνει και διαγράφει το εθνικό προφίλ του Έλληνα ένας εξέχων Βούλγαρος διανοούμενος του 19ου αιώνα, οπτική μάλιστα που συμβαδίζει με τη σχετική στερεοτυπική αντίληψη της πλειονότητας της βουλγαρικής διανόησης της Αναγέννησης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο στοιχειοθετείται ο ετεροπροσδιορισμός του ελληνικού έθνους από τους Βουλγάρους, μια αξιοσημείωτη συνιστώσα, δίπλα στον αυτοπροσδιορισμό, για την επίτευξη της εθνικής αυτογνωσίας.

Δημήτρης Κράλλης | Βίος και πολιτεία ενός βυζαντινού μανδαρίνου. Το Βυζάντιο ιδωμένο αλλιώς
Σειρά: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ | α΄ έκδοση Σεπτέμβριος 2021
Μετάφραση: Νίκος ΣτρατηγάκηςΔημήτρης Κράλλης 

«Οι βυζαντινές βιογραφίες συνήθως πραγματεύονται αγίους ή αυτοκράτορες. Ο Δημήτρης Κράλλης μάς προσφέρει εδώ κάτι το ιδιαίτερο. Η μελέτη της σταδιοδρομίας του Μιχαήλ Ατταλειάτη ως νομικού, η ανάλυση των οικονομικών και των επενδύσεων του οίκου του, της ευσέβειας, αλλά και της συμμετοχής του σε κύκλους διανοουμένων, προσφέρει μια μοναδική απεικόνιση του βίου και της πολιτικής δράσης ενός Βυζαντινού δημόσιου λειτουργού και επιχειρηματία. Με μια ζωντανή βιογραφική αφήγηση, το βιβλίο αυτό μάς ταξιδεύει σε ένα άλλο, κοσμικό Βυζάντιο, το Βυζάντιο του ενεργού βίου.»

Aντώνης Καλδέλλης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο 

«Το βιβλίο του Δημήτρη Κράλλη συνιστά ένα ζωηρό και γοητευτικό πορτρέτο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας τον 11ο αιώνα. Ο συγγραφέας χειρίζεται ανεπιτήδευτα την εμβριθή γνώση του για το πρόσωπο και το έργο του Μιχαήλ Ατταλειάτη, επιτρέποντας έτσι στον καθένα να συλλάβει αυτή τη συναρπαστική και ταραγμένη εποχή. Είτε ενδιαφέρεται κανείς για την ιστορία της διοίκησης, του στρατού, της οικογένειας ή της εκκλησίας, είτε για όλα αυτά μαζί, θα βρει κάτι πολύτιμο σε αυτό το βιβλίο.»

Geoffrey Greatrex, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οττάβας.

«Βασισμένος σε διεξοδική έρευνα και τεκμηρίωση, ο Δημήτρης Κράλλης συνθέτει εδώ μια πλούσια βιογραφία του δικαστή και ιστορικού Μιχαήλ Ατταλειάτη, καθιστώντας τον ίσως έτσι πιο οικείο από κάθε άλλον Ρωμαίο του μεσαίωνα. Ακόμη, δείχνοντας ότι ο Ατταλειάτης έβλεπε τους Νορμανδούς της Κάτω Ιταλίας ως αληθινούς συμμάχους της “Ρωμανίας”, ο συγγραφέας φανερώνει πόσο η κατοπινή εχθρότητα Λατίνων και Βυζαντινών της εποχής των Σταυροφοριών δεν στηριζόταν σε μακροχρόνιους ανταγωνισμούς, αλλά μάλλον γεννήθηκε μέσα από τραγικές συγκυρίες.»

Leonora Neville, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Βισκόνσιν

Mark Mazower | Η ελληνική επανάσταση
Μετάφραση: Κώστας Κουρεμένος,Επιμέλεια: Κώστας Λιβιεράτος
Σειρά: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Στα χρόνια της εξάντλησης και της καταπίεσης που ακολούθησαν την ήττα του Ναπολέοντα το 1815, μία ήταν η υπόθεση που ηλέκτρισε αναρίθμητους ανθρώπους στον κόσμο: η ελευθερία της Ελλάδας.

Το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο του κορυφαίου Βρετανού ιστορικού Μαρκ Μαζάουερ αναπλάθει ένα από τα πιο συναρπαστικά, απρόσμενα και σημαίνοντα γεγονότα της νεότερης ελληνικής και ευρωπαϊκής ιστορίας: όταν οι άνθρωποι των χωριών, των κάμπων στις ελληνικές περιοχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ξεσηκώθηκαν το 1821 ενάντια στον Σουλτάνο και αναμετρήθηκαν με τις πανίσχυρες ένοπλες δυνάμεις του – Τούρκους ιππείς, Αλβανούς πεζικάριους, αιγυπτιακές στρατιές. Κόντρα σε όλα τα προγνωστικά, και παρά τα τρομακτικά αντίποινα και τις καταστροφές που γνώρισαν, αλλά και τις αδυσώπητες εμφύλιες συγκρούσεις, άντεξαν αποφασιστικά και κράτησαν ζωντανή την επανάσταση, ώς τη στιγμή που η στρατιωτική επέμβαση της Ρωσίας, της Γαλλίας και της Βρετανίας επέτρεψε τελικά την εγκαθίδρυση ενός νέου εθνικού κράτους.

Ο Μαζάουερ προσφέρει μια σφαιρική, πανοραμική θεώρηση αυτής της ιστορίας, συνυφαίνοντας αριστοτεχνικά τα αμέτρητα νήματά της. Μας βάζει στο μυαλό και την καρδιά των πρωταγωνιστών, αλλά και στις αποκαλυπτικές εμπειρίες των πολλών. Ξαναβλέπουμε έτσι με νέο μάτι τα σχέδια των επαναστατών συνωμοτών της Φιλικής Εταιρείας, τον δαιμόνιο ανταρτοπόλεμο των οπλαρχηγών και τα κατορθώματα των μπουρλοτιέρηδων, τα διλήμματα, τις αμφιταλαντεύσεις και τις μεταστροφές αρματολών και κλεφτών, προκρίτων και καραβοκύρηδων, τα συνταγματικά οράματα και τις διπλωματικές κινήσεις της νέας πολιτικής τάξης, την έμπρακτη συμπαράσταση φιλελλήνων και εθελοντών, τις περιπέτειες πλανόδιων ιερέων, ναυτικών και σκλάβων, την αγωνία των πολιορκημένων πόλεων, την τραγωδία και την εγκαρτέρηση των ανυπεράσπιστων γυναικών και παιδιών, όπως ξετυλίχθηκαν όλα μέσα σε αυτή την πυκνή, επική δεκαετία.

Καταλαβαίνουμε με αυτό τον τρόπο πόσο καταλυτική ήταν η τομή που σήμανε η επανάσταση του 1821 στη νεοελληνική ιστορία, αλλά και πόσο κεντρική θέση κατέχει στη διαμόρφωση διεθνών τάσεων όπως ο ρομαντισμός, ο εθνικισμός ή ο ρεπουμπλικανισμός και στην ανάδυση ενός νέου είδους πολιτικής αναμέτρησης ανάμεσα στις σιδερένιες επιταγές της Ιεράς Συμμαχίας, τη δυναμική μιας πρωτόγνωρης διεθνούς αλληλεγγύης και τα όνειρα, τις επιθυμίες και τις πράξεις των λαών. Ούτε λίγο ούτε πολύ, το βιβλίο αυτό δείχνει πώς οι ηγέτες των μεγαλύτερων δυνάμεων της εποχής βρέθηκαν μπροστά σε μια δύναμη πιο ισχυρή κι απ’ τη δική τους, όταν οι άνθρωποι κατέληξαν να δουν αλλιώς τον κόσμο τους και, μ’ ένα κόστος συχνά τρομερό για τους ίδιους, να αλλάξουν την ιστορία.

Richard J. Evans | Θεωρίες συνωμοσίας για τον Χίτλερ. Το Τρίτο Ράιχ και η παρανοϊκή φαντασία
Μετάφραση: Ελένη Αστερίου
Σειρά: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Οι θεωρίες συνωμοσίας και η παράνοια πάνε χέρι-χέρι. Κάτι ή κάποιος προσπαθεί να ελέγξει τη ζωή μας και, για να ανακτήσουμε τον έλεγχό της, πρέπει να αποκαλύψουμε την αλήθεια. Το τελευταίο διάστημα οι θεωρίες συνωμοσίας έχουν πολλαπλασιαστεί λόγω του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, και μαζί λόγω της μειωμένης επιρροής που ασκούν οι παραδοσιακοί φύλακες και διαχειριστές των γεγονότων και των πληροφοριών. Ωστόσο, η άποψη ότι τα ιστορικά γεγονότα, ιδίως τα καταστροφικά, είναι αποτέλεσμα κρυφών μηχανορραφιών, έργο αόρατων μοχθηρών δυνάμεων, έχει βαθιές ρίζες.

Στο νέο βιβλίο του, ο Ρίτσαρντ Έβανς, ένας από τους κορυφαίους ιστορικούς του Τρίτου Ράιχ παγκοσμίως, μελετά μια πρόσφατη χρυσή εποχή του φαινομένου, εστιάζοντας σε πέντε από τις πιο ανθεκτικές θεωρίες συνωμοσίας για τη ναζιστική περίοδο, μαζί κι εκείνες που στήριξαν αρχικά την άνοδο του Χίτλερ. Έτσι επανεξετάζει το διαβόητο αντισημιτικό πλαστογραφημένο κείμενο Τα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών, τον μύθο για το «πισώπλατο χτύπημα» και τον ρόλο των Εβραίων στην ήττα της Γερμανίας στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς και την πυρκαγιά του Ράιχστακ το 1933, την οποία χρησιμοποίησαν οι ναζιστές για να εδραιώσουν την εξουσία τους. Διερευνά επίσης τις ποικίλες φήμες για την κακότυχη μυστηριώδη πτήση του Ρούντολφ Ες, Αναπληρωτή Ηγέτη του Ναζιστικού Κόμματος, στη Βρετανία το 1941, και τον θάνατό του στη φυλακή Σπαντάου το 1987. Τέλος, ασχολείται με την επανερχόμενη κατά διαστήματα θεωρία ότι το 1945 ο Χίτλερ κατάφερε να διαφύγει από το Βερολίνο και έζησε μέχρι τον θάνατό του στην Αργεντινή.

Αυτό το σημαντικό όσο και γοητευτικό ιστορικό έργο φωτίζει πλάγια και τους δικούς μας ταραγμένους καιρούς, μια εποχή «μετα-αλήθειας» στην οποία τα «εναλλακτικά γεγονότα» έχουν αποκτήσει ιδιαίτερο κύρος.

Κωνσταντίνα Ζάνου | Τραυλίζοντας το Έθνος. Διεθνικός πατριωτισμός στη Μεσόγειο, 1800-1850
Μετάφραση: Μενέλαος Αστερίου, Επιμέλεια: Κώστας Λιβιεράτος
Σειρά: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ | α’ έκδοση Δεκέμβριος 2021

Η ιστορία μιας γενιάς διανοουμένων, δημιουργών και πολιτικών στοχαστών από τα Επτάνησα –από τον Ούγκο Φόσκολο, τον Κάλβο και τον Σολωμό μέχρι τον Καποδίστρια και τον Ανδρέα Μουστοξύδη– οι οποίοι βίωσαν την κατάρρευση της Δημοκρατίας της Βενετίας και τη διάλυση του κοινού πολιτισμικού και πολιτικού χώρου της Αδριατικής, ενώ συνέβαλαν στη δημιουργία του ελληνικού και του ιταλικού εθνικισμού. Μελετώντας αυτό το ξεχασμένο πνευματικό σύμπαν, το  βραβευμένο αυτό βιβλίο ανακαλύπτει έναν κόσμο με ποικίλους δεσμούς, που στη συνέχεια θάφτηκε κάτω από το συμβατικό αφήγημα της διαμόρφωσης των εθνών-κρατών. Ερευνά έτσι τη μακρά διαδικασία της μετάβασης από έναν κόσμο αυτοκρατοριών σ’ έναν κόσμο εθνών-κρατών μέσα από τις βιογραφίες ανθρώπων οι οποίοι γεννήθηκαν σε αυτοκρατορίες, αλλά ενηλικιώθηκαν στο περιβάλλον του αναδυόμενου λεξιλογίου του εθνικισμού, μεγάλο μέρος του οποίου είχαν δημιουργήσει οι ίδιοι. Ακολουθώντας τα νήματα που εκτείνονταν από την προεθνική και ενοποιούμενη Ιταλία και την προ- και μετεπαναστατική Ελλάδα μέχρι την αυτοκρατορική Ρωσία, η συγγραφέας αποκαθιστά τον χαμένο κρίκο που ένωνε το μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό πλαίσιο της δυτικής Ευρώπης με εκείνο τόσο της Μεσογείου όσο και των Βαλκανίων στην Εποχή των Επαναστάσεων.

2019 Edmund Keely Book Prize | 2020 Mediterranean Seminar Best Book Prize
Helen and Howard R. Marraro Prize of the Society for Italian Historical Studies

Χριστίνα Φιλίου | Βιογραφία μιας αυτοκρατορίας. H οθωμανική διακυβέρνηση τον καιρό της Επανάστασης
Μετάφραση: Νερίνα Κιοσέογλου
Σειρά: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ | α’ έκδοση Δεκέμβριος 2021

Η πολύπλοκη σχέση των Φαναριωτών με την Οθωμανική Διοίκηση, αλλά και ο ρόλος τους στην Ελληνική Επανάσταση.  «Κράτος εν κράτει» στην περίοδο της ακμής τους, οι Φαναριώτες κατέλαβαν ηγετικές θέσεις στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες και σε πολλά νησιά εκ μέρους των Οθωμανών, μέχρι να κλυδωνιστούν σοβαρά και να πέσουν σε δυσμένεια κατά τη διάρκεια της επανάστασης του 1821 για να αποκτήσουν και πάλι ισχύ μέσα στην οθωμανική εξουσία από το 1830 και μετά ως Νεοφαναριώτες. Αυτή τη «μεγάλη» συναρπαστική και από πολλές πλευρές άγνωστη ιστορία μιας από τις πιο προβεβλημένες και πιο ιδιότυπες κοινότητες των Βαλκανίων αφηγείται η Χριστίνα Φιλίου, καθηγήτρια ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ, μέσα από τον φακό της «μικρής» ιστορίας ενός Φαναριώτη, του Στέφανου Βογορίδη, που έμεινε πιστός στον Σουλτάνο, παρότι ο αδερφός του υπήρξε ένθερμος οπαδός της επανάστασης και επιστήθιος φίλος του Κοραή.

Χριστίνα Κουλούρη (επιμέλεια) | Η οικοδόμηση του ελληνικού κράτους
Σειρά: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ | α΄ έκδοση Δεκέμβριος 2021

Με αφορμή τον εορτασμό των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, καθηγητές και καθηγήτριες του Παντείου Πανεπιστημίου αναλύουν με μια σειρά άρθρων την ιστορική πορεία της Ελλάδας στην πολιτική, την οικονομία, τον πολιτισμό, τις κοινωνικές συγκρούσεις, τις διεθνείς σχέσεις, από το 1821 μέχρι σήμερα. Στόχος είναι να καταγραφούν τα στάδια οικοδόμησης του ελληνικού κράτους από τη στιγμή της ίδρυσής του ώστε να αναδειχθούν τα διλήμματα, τα οράματα, οι συγκρούσεις, οι επιτυχίες και οι αποτυχίες, που οδήγησαν στο σημερινό μας κράτος.

Η αφετηρία είναι οπωσδήποτε το ίδιο το γεγονός της Επανάστασης ως γενέθλια πράξη του ελληνικού έθνους-κράτους. Οι όροι της αρχικής κρατικής συγκρότησης καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό τη φυσιογνωμία και την εξέλιξη της Ελλάδας τουλάχιστον για εκατό χρόνια, ίσως όμως, σε κάποιους τομείς, και για διακόσια. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι σχέσεις με τη δυτική Ευρώπη και με τους γείτονες, που δεν είναι απλώς πολιτικές αλλά και στοιχεία ταυτότητας, καθώς και η ένταξη της Ελλάδας σε ευρωπαϊκές και διεθνείς συμμαχίες και ποικίλους διεθνείς οργανισμούς. Η πλέον κρίσιμη σχέση υπήρξε εκείνη της Ελλάδας με την Τουρκία που, παρά τις μακρές ειρηνικές περιόδους, ήταν και εξακολουθεί να είναι συγκρουσιακή. Στο εσωτερικό, οι πολιτικές στους τομείς της οικονομίας, της εκπαίδευσης, του κοινωνικού κράτους κ.ά., που αναπόφευκτα παρακολουθούν διεθνή δεδομένα, έχουν διαμορφώσει το σύγχρονο κράτος μέσα από μια πορεία όχι ευθύγραμμη, αλλά πολύπλοκη και κάποτε απρόβλεπτη. Κρίσιμες πτυχές υπήρξαν άλλωστε αφενός το πολιτειακό ζήτημα, ο ρόλος της μοναρχίας που κυβέρνησε την Ελλάδα μέχρι την κατάργηση του θεσμού το 1974, και αφετέρου οι πολιτικοί σχηματισμοί, τα κόμματα και οι παρατάξεις, που μέσα από συγκρούσεις και ανακατατάξεις, αναπαρήγαν ένα κατά βάση διπολικό σχήμα. Τέλος, σημαντική είναι η δημογραφική διάσταση, οι άνθρωποι που κατοίκησαν και κατοικούν μέσα στην ελληνική επικράτεια, κι ανάμεσά τους οι πλειονότητες και μειονότητες, οι εσωτερικοί μετανάστες, πρόσφυγες και ξένοι οικονομικοί μετανάστες, που συνδιαμορφώνουν τη σύγχρονη Ελλάδα, αλλάζοντας ριζικά τη σύνθεση της κοινωνίας εκείνης που εξεγέρθηκε το 1821.  

ΑΡΧΑΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
Catherine Nixey | Η εποχή του λυκόφωτος. Η καταστροφή του κλασικού κόσμου από τον χριστιανισμό
Μετάφραση: Μιχάλης Λαλιώτης
Σειρά: ΙΣΤΟΡΙΑ – ΑΡΧΑΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία αγκάλιαζε και αφομοίωνε τις νέες θρησκείες. Αλλά με την εμφάνιση του χριστιανισμού όλα άλλαξαν. Παρόλο που η νέα αυτή πίστη δίδασκε την ειρήνη, υπήρξε βίαιη, αμείλικτη και μισαλλόδοξη. Και όταν έγινε επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας, οι ένθερμοι ζηλωτές της βάλθηκαν να καταστρέψουν τους παλιούς θεούς. Οι βωμοί τους ανατράπηκαν, οι ναοί τους γκρεμίστηκαν και τα αγάλματά τους έγιναν συντρίμμια. Τα βιβλία, ανάμεσά τους και σπουδαία φιλοσοφικά και επιστημονικά έργα, καταδικάστηκαν στην πυρά. Ήταν ένας πραγματικός αφανισμός.

Η Κάθριν Νίξεϋ αφηγείται την εν μέρει άγνωστη και συγκλονιστική ιστορία μιας μαχητικής θρησκείας που εξάλειψε τα διδάγματα του κλασικού κόσμου, ξεκινώντας μια μακραίωνη περίοδο αδιαμφισβήτητης  υποταγής στη «μία και αληθινή πίστη». Στο εντυπωσιακό αυτό ντεμπούτο της, η νέα ιστορικός συνοδεύει τους αναγνώστες σε όλο τον κόσμο της Μεσογείου –από τη Ρώμη μέχρι την Αλεξάνδρεια, από τη Βιθυνία μέχρι τη βόρεια Τουρκία και από τις ερήμους της Συρίας μέχρι την Αθήνα– συνθέτοντας μια ζωντανή και πλούσια αφήγηση για τους αιώνες της εξολόθρευσης.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ντίνα Βαΐου, Γεωργία Πετράκη, Μαρία Στρατηγάκη (επιμ.) | Έμφυλη βία – βία κατά των γυναικών
Σειρά: ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | α΄ έκδοση Νοέμβριος 2021

O συλλογικός τόμος περιλαμβάνει είκοσι κείμενα που βασίζονται σε πρωτότυπες εργασίες στον πεδίο της βίας κατά των γυναικών και της έμφυλης βίας. Στην πρώτη ενότητα, «Νόμοι και πολιτικές», περιλαμβάνονται εργασίες που εξετάζουν κριτικά το νομοθετικό πλαίσιο για τις βασικές μορφές βίας κατά των γυναικών, όπως επίσης και ορισμένες δημόσιες πολιτικές για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών σε Ευρώπη και Ελλάδα. Στη δεύτερη ενότητα, «Πολλαπλές διακρίσεις», οι εργασίες προσεγγίζουν τις γυναίκες ως κοινωνικά υποκείμενα που υπόκεινται σε διαφορετικά πεδία εξουσίας, όπου στην κεντρική κατηγορία φύλο προστίθενται οι κατηγορίες τάξη, φυλή, έθνος, θρησκεία κ.ά.  Η τρίτη ενότητα, «Αναπαραστάσεις και λόγος για τη βία», περιλαμβάνονται εργασίες που αναφέρονται στον δημόσιο λόγο και τις αναπαραστάσεις της έμφυλης βίας / βίας κατά των γυναικών, όπως αυτός εκφράζεται στα ΜΜΕ και σε διάφορες μορφές τέχνης (λογοτεχνία, κινηματογράφος, μουσική κ.λπ.).

Ο τόμος είναι αφιερωμένος στη μνήμη της Καίτης Παπαρρήγα-Κωσταβάρα, πρωτεργάτριας στα θέματα αντιμετώπισης της βίας κατά των γυναικών στην ΕΕ και την Ελλάδα. 

Scott G. Bruce (επιμ.) | Το βιβλίο της κόλασης
Μετάφραση: Γιάννης Πεδιώτης| Σειρά: ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | α΄ έκδοση Νοέμβριος 2021

Από το σκότιο βασίλειο του Σεόλ στο εβραϊκό κείμενο της Βίβλου μέχρι τα οράματα της Κόλασης επί γης στον εικοστό αιώνα, το βιβλίο αυτό σας οδηγεί σε τρεις χιλιάδες χρόνια αιώνιας καταδίκης. Στη διαδρομή αυτή, θα ταξιδέψετε με πλοίο μαζί με τον Αινεία στον Άδη, διασχίζοντας τον ποταμό Αχέροντα· θα συναντήσετε τον Διάβολο όπως τον φαντάστηκε ένας Ιρλανδός μοναχός του 12ου αιώνα, σαν ένα τέρας με χίλια γιγαντιαία χέρια· θα περιπλανηθείτε στους εννέα κύκλους της Κόλασης στο Inferno του Δάντη, όπου οι γαστρίμαργοι, οι ψεύτες, οι αιρετικοί, οι δολοφόνοι και οι υποκριτές υποβάλλονται σε βασανιστήρια ανάλογα με το έγκλημα που διέπραξαν· και θα γίνετε μάρτυρες των συζητήσεων που ξέσπασαν στη βικτωριανή Αγγλία, όταν οι νέες επιστημονικές εξελίξεις έθεταν εν αμφιβόλω την ιδέα της αιώνιας μέλλουσας ζωής. Αντλώντας στοιχεία από τη θρησκευτική ποίηση, τα έπη, τις θεολογικές πραγματείες, τις ιστορίες θαυμάτων και τις διηγήσεις για τη ζωή των αγίων, ο συναρπαστικός αυτός τόμος με τα τοπία του κολασμού, από την αρχαία Εγγύς Ανατολή μέχρι τη σύγχρονη Αμερική, δείχνει ότι η Κόλαση δεν έχει πάψει να μας στοιχειώνει, τόσο στη ζωή όσο και στο θάνατο. 

«Από τη Βίβλο και τον Δάντη ίσαμε την Τρεμπλίνκα και το Γκουαντάναμο, υπάρχει εδώ μια άφθονη πηγή για εφιάλτες.» – The New York Times Book Review 

ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ντίνα Βαΐου | Η αθέατη εργασία των γυναικών στη συγκρότηση της πόλης. Όψεις της Αθήνας μετά τη μεταπολίτευση
Σειρά: ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ | α΄ έκδοση Νοέμβριος 2021

Το βιβλίο αυτό επιχειρεί μια προσέγγιση της πόλης μέσα από την αθέατη, μη αμειβόμενη και υποτιμημένη εργασία των γυναικών. Η εργασία αυτή, που επιτελείται ως «αγάπη, προσφορά και φροντίδα», καθιστά την πόλη και επιμέρους περιοχές της χώρο βιώσιμο και βιωμένο, στον οποίο εγγράφονται κύκλοι επένδυσης κεφαλαίου και πραγματοποίησης κερδών, συγκροτούνται ανεκτές, αν και συχνά δύσκολες, συνθήκες ζωής, οικοδομούνται τρόποι συμβίωσης και κοινωνικής συνοχής.

Η έρευνα εστιάζει ρητά στον κόσμο των γυναικών, χωρίς να συμμερίζεται κοινότοπες αντιλήψεις για μια σταθερή και σχεδόν ακίνητη έμφυλη ταυτότητα. Αντίθετα, μέσα από την οπτική του χώρου ως πεδίου (συν)ύπαρξης της πολλαπλότητας και την εστίαση στην Αθήνα (από τη Μεταπολίτευση μέχρι την εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ), αναδεικνύονται οι μεταλλασσόμενες ιδέες για το τι συγκροτεί τις «γυναίκες» σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους, καθώς και οι προσωπικοί και συλλογικοί προσδιορισμοί που επιχειρούν διαφορετικές γυναίκες μέσα από συγκεκριμένους συνδυασμούς δημόσιου και ιδιωτικού/προσωπικού, κίνησης και στάσης (ή και εγκλωβισμού), αποδοχής και απόρριψης καθιερωμένων απόψεων και πρακτικών, καθημερινών ανατροπών και συλλογικών αγώνων.

Όλα τα παραπάνω, εντέλει, οδηγούν σε σύνθετες έμφυλες υποκειμενικότητες, αλλά και διαμορφώνουν αστικότητες, που διερευνώνται σε συγκεκριμένα χωρικά και χρονικά συμφραζόμενα: στο Πέραμα τα χρόνια μετά την πτώση της Δικτατορίας, στην Ηλιούπολη όταν ανοικοδομούνται εντατικά οι περιφερειακές συνοικίες της Αθήνας, και στην Κυψέλη, όπως γίνεται αντιληπτή από παλαιούς και νέους κατοίκους της ως πολυεθνική γειτονιά όπου εδώ και τρεις δεκαετίες οικοδομούνται, με αντιφατικούς τρόπους, σχέσεις γειτονίας και συνύπαρξης.

ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ

Νικολό Μακιαβέλλι | Φλωρεντινές ιστορίες
Μετάφραση, εισαγωγή, σχόλια: Θεοδόσης Νικολαΐδης
Σειρά: ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Ο Νικολό Μακιαβέλλι δεν είναι μόνο ο συγγραφέας του Ηγεμόνα· τα πολιτικά του έργα περιλαμβάνουν τις Διατριβές πάνω στην πρώτη δεκάδα του Τίτου Λίβιου, την Τέχνη του Πολέμου και τις Φλωρεντινές Ιστορίες. Σ’ αυτά αποκαλύπτονται πτυχές της σκέψης του που δεν απαντώνται στον Ηγεμόνα, ενώ συγχρόνως δείχνουν την εξέλιξή της. Το κλασικό αυτό έργο, που περιλαμβάνει γενικό πρόλογο και οκτώ βιβλία, ξεκινάει με την ιστορία της Ιταλίας από την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ώς το τέλος του 15ου αιώνα, για να επικεντρωθεί στη συνέχεια στην ιστορία της πόλης της Φλωρεντίας, με τις περίπλοκες και αποκαλυπτικές εσωτερικές συγκρούσεις της, από τον Μεσαίωνα μέχρι και την Αναγέννηση.

Για τη συγγραφή του έργου, ο Μακιαβέλλι ακολούθησε σε μεγάλο βαθμό την ουμανιστική παράδοση, σύμφωνα με την οποία ο στοχαστικός συγγραφέας γράφει ιστορία για να διδάξει, για να παρουσιάσει παραδείγματα άξια μίμησης, προκειμένου δε να πείσει το ακροατήριό του χρησιμοποιεί την ευγλωττία. Βεβαίως δεν αγνοεί την υποχρέωση της αλήθειας· με τη λέξη  αυτή όμως δεν εννοεί τα γεγονότα, τα οποία καταγράφουν τα χρονικά, αλλά τη «συνολική αλήθεια», δηλαδή τα αίτια, τα κίνητρα, τους χαρακτήρες, το φόντο, τη στρατηγική. Αυτή η αντίληψη της αλήθειας ξεχώριζε την ιστορία από το χρονικό. O Μακιαβέλλι γράφει λοιπόν την ιστορία της πόλης του για να προσφέρει στον ηγεμόνα της, τον πρώτο αναγνώστη του, παραδείγματα ανθρώπων που μπόρεσαν να αρθούν πάνω από τις επιδιώξεις και τις αντιλήψεις της ομάδας τους, αφιερώθηκαν στο «κοινό καλό» κι αναμόρφωσαν το πολίτευμα.

ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ
Αλεξάνδρα Μπούνια & Δέσποινα Καταπότη (επιμ.) | Αναδυόμενες τεχνολογίες και πολιτισμική κληρονομιά
Σειρά: ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ | α΄ έκδοση Σεπτέμβριος 2021

Ο όρος «αναδυόμενες τεχνολογίες» επιχειρεί να καταδείξει ότι η ιστορία της τεχνολογίας δεν συνιστά μία εξελικτική διαδικασία. Η επινόηση ενός νέου εργαλείου, τεχνικής ή μέσου θέτει μεν ως αρχικό στόχο την ικανοποίηση δεδομένων αναγκών και την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων, ταυτόχρονα όμως φέρνει στην επιφάνεια νέα ερωτήματα, εγείρει νέου τύπου προκλήσεις. Οι τεχνολογίες είναι δυναμικές, εμπλέκονται αδιάκοπα σε ζυμώσεις, αναθεωρήσεις, αναπλαισιώσεις, τελούν με άλλα λόγια υπό καθεστώς διαρκούς «γίγνεσθαι». Ο παρών συλλογικός τόμος εξετάζει από αυτό ακριβώς το πρίσμα τις λεγόμενες «ψηφιακές τεχνολογίες» και επιχειρεί μέσα από μία σειρά μελετών, να θέσει στο επίκεντρο του αναλυτικού ενδιαφέροντος τις δυναμικές τους μεταλλάξεις, τις δυνατότητες, αλλά και τους περιορισμούς που επέφερε η ένταξή τους στην καθημερινή μας ζωή, ειδικότερα τις τελευταίες δεκαετίες.

Κεντρικό μέλημα του παρόντος συλλογικού εγχειρήματος είναι να διερευνήσει πώς η ριζική αναθεώρηση των ψηφιακών μέσων επηρεάζει το πεδίο της πολιτισμικής κληρονομιάς. Με δεδομένο ότι και η πολιτισμική κληρονομιά, ως όρος, εγκολπώνει πολλαπλές δυναμικές, διαπραγματεύσεις, ρήξεις και αναπλαισιώσεις, πώς οφείλουμε να προσεγγίσουμε τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στη διαχείριση και ανάδειξή της; Πώς διευρύνονται οι νοηματοδοτήσεις της πολιτισμικής κληρονομιάς μετά τη λεγόμενη «ψηφιακή στροφή»; Πώς επηρεάζει η συνθήκη της ψηφιακότητας τις αντιλήψεις για θέματα που αφορούν τις συλλογές, την τέχνη, τα μουσεία, τα αρχεία, την άυλη πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και νέες μορφές πολιτιστικής παραγωγής όπως τα ψηφιακά παιχνίδια; Πώς εντάσσονται στη συζήτηση περί πολιτισμού θέματα όπως η ιδιωτικότητα, η οικονομία της εμπειρίας, η έννοια της προσοχής και η ανάλυση του συναισθήματος; Ποια είναι τα νέα επαγγελματικά προφίλ που διαμορφώνονται στον χώρο του πολιτισμού και πώς εντάσσονται σε αυτά οι ψηφιακές δεξιότητες; Ποιες οι επιπτώσεις της «μεταψηφιακής συνθήκης», της οργανικής πλέον ένταξης του «ψηφιακού» στον χώρο του πολιτισμού; Τι διαστάσεις παίρνει αυτό το φαινόμενο, ειδικότερα την περίοδο της πανδημίας;

Ο τόμος φέρνει κοντά ερευνητές από πολλά και διαφορετικά επιστημονικά πεδία (μουσειολογία, αρχαιολογία, τέχνες, ιστορία, πληροφορική, πολιτισμικές σπουδές, επικοινωνία, κοινωνιολογία, αρχιτεκτονική). Το έργο όλων ωστόσο, συνομιλεί και εντάσσεται στο ευρύτερο πεδίο των ψηφιακών ανθρωπιστικών σπουδών. Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας του τόμου αναδεικνύει την αναλυτική χρησιμότητα του όρου «αναδυόμενες τεχνολογίες» στον χώρο του πολιτισμού, φέρνοντας στο προσκήνιο τις πληθυντικές ιδιότητες τους, τις δυναμικές ενεργοποιήσεις τους, τον πολυσχιδή και ετερογενή χαρακτήρα τους, τους πολλαπλούς μετασχηματισμούς τους.

ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΕΣ
Ειρήνη Παπαδάκη | Πολιτικές της συγγένειας. Η υιοθεσία στη σύγχρονη Ελλάδα
Σειρά: ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΕΣ | α΄ έκδοση Οκτώβριος 2021

Πώς οι άνθρωποι τοποθετούν, φαντάζονται και διαπραγματεύονται τη συγγένεια, τι καθιστά κάποια ή κάποιον συγγενή, πώς και με ποια υλικά δημιουργούνται οικογένειες. Η υιοθεσία αποτελεί τρόπο «ολοκλήρωσης» της οικογένειας, όταν τα παιδιά δεν «έρχονται» με τον «φυσικό» τρόπο. Πρόκειται για τόπο έντονων διαπραγματεύσεων, αμφισημιών και συγκρούσεων, προκειμένου να μετασχηματιστούν οι συγγενικές σχέσεις, να μετακινηθούν τα παιδιά και να δημιουργηθούν οικογένειες μη βιογενετικά συνδεδεμένες.

Αυτή η εθνογραφική μελέτη για την υιοθεσία στη σύγχρονη Ελλάδα εστιάζει στους πολιτισμικούς, νομικούς και κοινωνικούς μηχανισμούς, μέσα από τους οποίους κάποια άτομα γίνονται γονείς παιδιού τη στιγμή που κάποια άλλα χάνουν τη γονεϊκή τους ιδιότητα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται νέα συγγενειακά σενάρια.

Michael Herzfeld | Πορτρέτο μιας ελληνικής φαντασίας. Η εθνογραφική βιογραφία του Ανδρέα Νενεδάκη
Μετάφραση: Πελαγία Μαρκέτου
Σειρά: ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΕΣ | α’ έκδοση Δεκέμβριος 2021

Ο Ανδρέας Νενεδάκης υπήρξε γιος ενός ανυπότακτου, ορεσίβιου βοσκού, έγινε έμπορος σε μια μικρή πόλη, καταδικάστηκε σε θάνατο στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου και μετά το τέλος του υποβλήθηκε σε βασανιστήρια· ως πατριώτης, κομμουνιστής και λογοτέχνης, ως άνθρωπος με αντρίκια περπατησιά, που υιοθέτησε στο συγγραφικό του έργο τη φωνή μιας τυραννισμένης φοιτήτριας, ενσαρκώνει τα δύο άκρα μιας παράδοξης αντίφασης.

Ο κορυφαίος ανθρωπολόγος –και πλέον Έλληνας πολίτης– Μάικλ Χέρτσφελντ πρωτοσυνάντησε τον Νενεδάκη κατά την επιτόπια έρευνά του στην Κρήτη, και η βαθιά φιλία που αναπτύχθηκε μεταξύ τους οδήγησε σταδιακά σε αυτή τη μελέτη. Ο ανθρωπολόγος εντάσσει τις περιπέτειες, τα πάθη και τις οπτικές του λογοτέχνη στα ιστορικά τους συμφραζόμενα, ανιχνεύοντας τη σχέση που συνδέει τον συντηρητισμό με την εξέγερση στον ελληνικό πολιτισμό. Συνυφαίνοντας την εθνογραφική ανάλυση με τους οραματισμούς του Νενεδάκη, μας δείχνει πώς ένας οξυδερκής σχολιαστής με βαθιά αυτεπίγνωση και ασυμβίβαστη προσωπική οπτική μπορεί να περιπλέξει δημιουργικά όσα γνωρίζουμε για τον τοπικό και τον εθνικό πολιτισμό. Ανατρέποντας τις συμβάσεις μιας τρέχουσας ανθρωπολογικής γραμματείας, ο Χέρτσφελντ επιμένει ότι μπορούμε να διαβάσουμε τη μυθιστορηματική βιογραφία ενός Έλληνα μέσα από το πρίσμα της βιωμένης πραγματικότητας. Το ίδιο ερώτημα εξάλλου θέτει και ο ήρωας ενός έργου του Νενεδάκη: «Μήπως δεν είταν η ζωή του και η ζωή μας όλων, εκείνης της εποχής, ένα μυθιστόρημα;»

«Με την εθνογραφική βιογραφία του Ανδρέα Νενεδάκη, ο Μάικλ Χέρτσφελντ επιχειρεί κάτι πρωτότυπο και συνάμα τολμηρό για έναν κοινωνικό επιστήμονα: διερευνά την αλληλεπίδραση ανάμεσα στην ατομική θέαση ενός πολιτισμού και τους βαθύτερους πολιτισμικούς παράγοντες που επηρεάζουν αναπόφευκτα το άτομο. Το αποτέλεσμα είναι ένα απολαυστικό έργο πρωτόγνωρου βεληνεκούς. Το βιβλίο θα έχει αναμφίβολα ευρεία απήχηση τόσο ως έργο κοινωνικής ανθρωπολογίας, όσο και ως βιογραφία ενός εξαιρετικού ανθρώπου που έζησε σε ασυνήθιστους καιρούς.»

Gail Holst-Warhaft, συγγραφέας του Dangerous Voices. Women’s Laments and Greek Literature

«Ο Χέρτσφελντ συνδέει έξοχα το αυτοβιογραφικό με το βιογραφικό επίπεδο κατανόησης. Μαθαίνουμε πολλά για τον Νενεδάκη ως συγγραφέα και ως προσωπικότητα, ενώ ταυτόχρονα εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας και τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε τις ιστορικές διαδρομές που συνέδεσαν την κρητική, την ελληνική και την ευρωπαϊκή κοινωνία στη διάρκεια του 20ού αιώνα. Μια σημαντική συμβολή στις σύγχρονες συζητήσεις για τη συνάντηση της κοινωνικής ανθρωπολογίας με τη λογοτεχνία.»

Ruth Behar, συγγραφέας του The Vulnerable Observer. Anthropology that Breaks Your Heart

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
Μαρία Φαφαλιού | Γυναίκες στη φυλακή
Πρόλογος: Κλήμης Πυρουνάκης
Σειρά: ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Μια πρώτη γνωριμία με τις ποινικές κρατούμενες στις ελληνικές φυλακές. Μέσα από δικές τους μαρτυρίες, ποιήματα, σκίτσα, ημερολόγια, φωτογραφίες, πλαισιωμένες από τον λόγο εκείνων που τις γνώρισαν από κοντά, καθώς και από τον λόγο των ειδικών. Γνωστές και άγνωστες πτυχές από τη ζωή στα Καταστήματα Κράτησης Γυναικών. Το «πριν» από τη φυλακή. Το «μετά» τη φυλακή. Ιστορίες που δεν ξέρουμε, ή που τάχα δεν ξέρουμε. Γυναίκες τόσο μακριά και συνάμα τόσο κοντά μας. Ένα ταξίδι σ’ αυτόν τον γνωστό/άγνωστο κόσμο. Έναυσμα για σκέψη και για δράση – από την Πολιτεία πρώτιστα, αλλά και από καθέναν από μας.

Το βιβλίο, που περιλαμβάνει πάνω από 100 εικαστικά, προλογίζει ο Συντονιστής του «Δικτύου Στήριξης Φυλακισμένων και Αποφυλακισμένων Γυναικών» Κλήμης Πυρουνάκης. 

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ——————————————————————————————
ΜΑΘΗ-ΜΑΓΙΚΑ
Moff Betts | Το ανθρώπινο σώμα. Ένας οδηγός για τις βασικές λειτουργίες του
Σειρά: ΜΑΘΗ-ΜΑΓΙΚΑ | Μετάφραση: Λιγεία Καφετζή-Λουζιώτη | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Ξεκινώντας από τα αρχαία ινδικά και κινέζικα συστήματα των τσάκρα και των μεσημβρινών του βελονισμού, το βιβλίο αυτό συγκρίνει τις ανακαλύψεις της αρχαιότητας με τη σημερινή κατανόηση της ανθρώπινης ανατομίας. Από το μονοκύτταρο έμβρυο έως τον πλήρως αναπτυγμένο άνθρωπο, ο Δρ Μπετς περιγράφει τα κύρια συστήματα του σώματος, τις αλληλένδετες λειτουργίες των οργάνων και τις ανακαλύψεις της μικροβιολογίας.

Μάθετε γιατί δεν θα μπορούσατε να ζήσετε χωρίς βακτήρια ή χοληστερόλη, πώς τα νεφρά και οι πνεύμονές σας είναι κατοπτρικές εικόνες το ένα του άλλου και γιατί είστε ένα μείγμα των παππούδων σας, αλλά μόνο μια συνάντηση των γονιών σας. Γεμάτο σπάνια ιστορικά χαρακτικά και πανέμορφα σύγχρονα σχέδια, Το ανθρώπινο σώμα θα γοητεύσει τους αναγνώστες, αποκαλύπτοντάς τους πώς δουλεύει ο πιο πολύπλοκος οργανισμός στον κόσμο.

Antony Ashton | Αρμονογράφος. Μια οπτική περιήγηση στα μαθηματικά της μουσικής
Σειρά: ΜΑΘΗ-ΜΑΓΙΚΑ | Μετάφραση: Θοδωρής Δρίτσας | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, ένα αξιοσημείωτο επιστημονικό όργανο γνωστό ως αρμονογράφος αποκάλυψε τα υπέροχα μοτίβα που βρίσκονται στη μουσική. Το βιβλίο αυτό είναι μια εισαγωγή στην εξέλιξη της απλής θεωρίας της μουσικής αρμονίας, από τις ανακαλύψεις του Πυθαγόρα μέχρι τον διατονικό συντονισμό και την ταυτοφωνία. Ωραία σχέδια δείχνουν την οκτάβα ως τρίγωνο, την πέμπτη ως πεντάγραμμο. Τα διαγράμματα δείχνουν τις αρχές των αρμονικών, των διατονικών και του μονόχορδου. Ο Άντονι Άστον εξετάζει το φαινόμενο της αντήχησης στα μοτίβα Κλάντνι, εξηγεί πώς να φτιάξετε ένα δικό σας αρμονογράφο και παρουσιάζει πίνακες με παγκόσμια συστήματα συντονισμού. Αυτό το εμπνευσμένο βιβλίο θα προσελκύσει ιδιαίτερα μουσικούς, μαθηματικούς, σχεδιαστές και καλλιτέχνες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ
ΚΟΜΙΚΣ
Yuval Noah Harari – Daniel Casanave – David Vandermuelen
SAPIENS, Μια εικονογραφημένη ιστορία. Τα θεμέλια του πολιτισμού
Μετάφραση: Μιχάλης Λαλιώτης | Σειρά: ΑΔΕΣΠΟΤΑ – ΚΟΜΙΚΣ | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Ο δεύτερος τόμος της επικής, πανέμορφα σχεδιασμένης μεταφοράς του διεθνούς εκδοτικού φαινομένου

Μήπως πριν από 12.000 χρόνια εμείς οι άνθρωποι πέσαμε σε μια παγίδα από την οποία δεν μπορέσαμε να ξεφύγουμε ποτέ;

Το Sapiens: Μια εικονογραφημένη ιστορία – Τα θεμέλια του πολιτισμού διηγείται πώς οι χόμο σάπιενς μετατράπηκαν από νομάδες σε έποικους και άρχισαν να εργάζονται όλο και πιο πολύ, χωρίς όμως να εξασφαλίζουν μια καλύτερη ζωή. Μάθετε πώς το σιτάρι έγινε κυρίαρχος του κόσμου· πώς ένας απίθανος γάμος ανάμεσα σε ένα θεό και ένα γραφειοκράτη δημιούργησε τις πρώτες αυτοκρατορίες· πώς ο πόλεμος, η πείνα, οι αρρώστιες και η ανισότητα έγιναν μέρος της ανθρώπινης κατάστασης· και γιατί για όλα αυτά ίσως να φταίμε αποκλειστικά εμείς.

Ακούγεται κάπως δυσάρεστο; Όχι με το πλήθος των διασκεδαστικών χαρακτήρων που συνεχίζουν την αφήγηση που άρχισαν στον πρώτο τόμο. Ο Γιουβάλ, η Ζωή, η καθηγήτρια Σαρασβάτι, η Σίντι και ο Μπιλ, η αστυνόμος Λόπες και η Δρ Φαντασία ταξιδεύουν στα μήκη και τα πλάτη της ανθρώπινης ιστορίας, αυτή τη φορά για να ανακαλύψουν πώς η Αγροτική Επανάσταση άλλαξε για πάντα την κοινωνία. Ο πανούργος Μεφιστοφελής τούς δείχνει πώς παγιδεύεις ανθρώπους με φυτά, ο βασιλιάς Χαμουραμπί δημιουργεί τους νόμους και ο Κομφούκιος εξηγεί τι είναι μια αρμονική κοινωνία. Σε ρόλο γκεστ σταρ εμφανίζονται ο Τόμας Τζέφερσον, η Σκάρλετ Ο’ Χάρα, η Μάργκαρετ Θάτσερ και ο Τζον Λένον. Οι απαρχές της σύγχρονης γεωργίας παρουσιάζονται με τη μορφή ελισαβετιανής τραγωδίας, η τύχη των εξημερωμένων φυτών και ζώων μέσα από τις στήλες του Ημερήσιου επιχειρηματία και η ιστορία της ανισότητας γίνεται η έρευνα μιας αστυνομικής ιστορίας με υπερήρωες.

Η εικονογραφημένη αυτή σειρά αποτελεί μια πνευματώδη και ριζοσπαστική αφήγηση της ιστορίας της ανθρωπότητας, βασισμένη στο βιβλίο του Γιουβάλ Νώε Χαράρι Sapiens: Μια σύντομη ιστορία του ανθρώπου, που έχει πουλήσει παγκοσμίως πάνω από 21 εκατομμύρια αντίτυπα σε 65 γλώσσες. Ο Τόμος 2 μπορεί να διαβαστεί αυτόνομα ή σαν συνέχεια του πρώτου τόμου και έχει σχεδιαστεί ώστε να μαγνητίσει ενήλικους και εφήβους που συνήθως δεν ασχολούνται με την επιστήμη και την ιστορία. Αν θέλετε να μάθετε γιατί είμαστε όλοι παγιδευμένοι μέσα στα όνειρα νεκρών ανθρώπων, αυτό είναι το τέλειο βιβλίο για σας.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Καρολίνα Μέρμηγκα | Δέκατος χρόνος
Σειρά: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Είναι ο δέκατος χρόνος από την εκστρατεία στην Τροία και όλα έχουν τελειώσει. Το Ίλιον έχει καταστραφεί και οι Αχαιοί έχουν φύγει. Μόνη στην ερημωμένη γη έχει μείνει εκείνη που αποκαλούσαν Βρισηίδα. Και τότε την επισκέπτεται η Μούσα.

Τα τζιτζίκια επιτέλους σταμάτησαν. Η απόγνωσή τους επιτέλους κόπασε κι έτσι μπορώ τώρα ν’ ακούω τον αέρα που φυσάει πιο φρέσκος γύρω απ’ τα σχίνα, και το σούρσιμο της σαύρας, και το φτεροκόπημα του πουλιού που ξαφνικά αναπήδησε μέσα από το θάμνο -γιατί το πουλί την κατάλαβε καθώς πλησίαζε, στην αρχή αθόρυβη και μετά όχι, σαν μουσική που πυκνώνει τις νότες της. Κι εγώ την κατάλαβα, τ’ αυτιά μου βουίζουν με τις χίλιες φωνές που κουβαλά.

Γιώργος Μελιόπουλος | Γαλαξίας στην τσέπη
Σειρά: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ – μυθιστόρημα | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Μπορεί κανείς να υπερβεί τον ντετερμινισμό με μια αλοιφή για τις πληγές; Τι θα γινόταν αν δεν σταματούσε η βροχή; Θα βούλωναν οι τρύπες του πολιτισμού μας ή θα γινόμασταν ελεύθεροι ξανά; Ποιος κρατάει το κόκκινο πιπέρι και γιατί η ελεύθερη βούληση έχει μικροσκοπικά αχαμνά;

Σε αυτά τα ερωτήματα (και σε πολλά ακόμη) θα επιχειρήσει να δώσει απάντηση ο Αργύρης, ο νεαρός πρωταγωνιστής της ιστορίας μας, στην προσπάθειά του να βρει έναν πατέρα. Στην πορεία θα συναντήσει έναν τηλεπωλητή που μιλάει μια άγνωστη γλώσσα, έναν κουρελιάρη βασιλιά με τρύπιο στήθος και έναν επιχειρηματία που ζει σ’ ένα πύργο χωρίς είσοδο και που μάλλον έχει βρει τη λύση για όλα μας τα προβλήματα.

Τι άλλα εσείς, καλά;

Μανώλης Μελισσάρης | Οι κλέφτες της Φώκαιας
Σειρά: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ – μυθιστόρημα | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Όταν ο Όμηρος επισκέφθηκε τη Φώκαια της Μικράς Ασίας, ο ντόπιος ποιητής Θεστορίδης του προσέφερε στέγη και τροφή. Ο Όμηρος, με τη σειρά του, μοιράστηκε με τον Φωκαέα δάσκαλο το έργο του. Ο Θεστορίδης αναγνώρισε αμέσως την αξία του, το αντέγραψε κι έφυγε για τη Χίο, όπου καθιερώθηκε ως ποιητής ιδιοποιούμενος τα ομηρικά ποιήματα. Ο Όμηρος πληροφορήθηκε τα καμώματα του Θεστορίδη, ταξίδεψε οργισμένος και με περιπετειώδη τρόπο στη Χίο κι ο Θεστορίδης αναγκάστηκε να εγκαταλείψει ντροπιασμένος το νησί.

Αυτά, τουλάχιστον, μας λέει μία από τις ελάχιστες σωζόμενες «βιογραφίες» του Ομήρου, εκείνη του αυτοαποκαλούμενου Ηρόδοτου, για τον οποίον το μόνο που γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι πως δεν ήταν πράγματι ο διάσημος ιστορικός από την Αλικαρνασσό. Γνωρίζουμε επίσης πως αυτός ο Βίος Ομήρου είναι πολύ μεταγενέστερος των γεγονότων τα οποία τάχα περιγράφει και, χωρίς αμφιβολία, εντελώς ανακριβής.

Το μυθιστόρημα Οι κλέφτες της Φώκαιας, γραμμένο σε σύγχρονη γλώσσα αλλά και με ύφος που συλλαμβάνει την εποχή που περιγράφει, αφηγείται το ίδιο φωκαϊκό επεισόδιο αλλά απ’ τη σκοπιά του Θεστορίδη και συμπληρώνει, ίσως και με κάπως ανόσια διάθεση, τα μεγάλα κενά. Παρακολουθεί τον Φωκαέα ποιητή, τον οποίο ο ψευδο-Ηρόδοτος μεταχειρίζεται άδικα αφήνοντάς τον εντελώς ανυπεράσπιστο και χωρίς περιεχόμενο κι υποβιβάζοντάς τον σε αρνητικό φόντο της δημιουργίας του ομηρικού μύθου, καθώς αγωνίζεται, αποφασισμένος αλλά και τραγικός, να διασώσει την ποίησή του και να δώσει αξία στη ζωή του σε πείσμα θεών κι ανθρώπων.

Μπένης Νατάν | Το μέλλον του ήταν στο παρελθόν του
Πρόλογος: Χρήστος Λάζος
Σειρά: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ – μυθιστορηματική βιογραφία | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Η ετυμολογία του ονόματος Μωυσής (Μωύς) σημαίνει «Αυτός που σώθηκε από το νερό», παραπέμποντας στη διάσωση του Μωυσή όταν ήταν μωρό στα νερά του Νείλου. Παρομοίως ο ήρωας του βιβλίου σώθηκε όχι από το νερό αλλά από το Άουσβιτς. Όμως έχει σημασία από πού σώζεται κανείς;

Το βιβλίο αφηγείται την ιστορία του Μωύς, ενός Έλληνα Εβραίου από τη Θεσσαλονίκη, που επέστρεψε από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και βρήκε τη δύναμη να ξαναστήσει τη ζωή του από την αρχή. «Ζει σήμερα μόνο στο δικό μου το μυαλό. Όταν πηγαίνω στη Θεσσαλονίκη, επισκέπτομαι τον τάφο του, αφήνω ένα πετραδάκι και προσπαθώ να μάθω ποιος ήταν, τι έκανε και για ποιο λόγο. Τους βλέπω μπροστά μου, τον Μωύς, τη Λουίζα, τον Οβαδιά, τη Ρεβέκκα, τη Ρασέλ, τη Ρενέ. Είναι όλοι μόνο στη φαντασία μου, σαν να μην έζησαν, σαν να μην πέρασαν από τον πλανήτη αυτόν. Με βασανίζουν οι μορφές αυτές. Σαν φαντάσματα που περιφέρονται ακόμη ανάμεσα στην ύπαρξη και στο αντίθετό της. Με ρώτησε η κόρη μου αν, όταν τελειώσω τούτο το γραπτό, θα τελειώσει για μένα το Άουσβιτς. Η σχέση μας με τους γονείς μας ολοκληρώνεται με τον δικό μας θάνατο, όχι με τον δικό τους. Για μένα, το Άουσβιτς θα τελειώσει μαζί με τη ζωή μου».

ΜΑΥΡΗ ΓΑΤΑ
Nicholas Blake | Το κτήνος πρέπει να πεθάνει
Σειρά: ΜΑΥΡΗ ΓΑΤΑ | Μετάφραση: Δημήτρης Αρβανίτης | α’ έκδοση Νοέμβριος 2021

Ο αναγνωρισμένος συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων Φρανκ Κερνς σχεδιάζει τον τέλειο φόνο – ένα φόνο που θα διαπράξει ο ίδιος.

Σκοπεύει να σκοτώσει τον ασυνείδητο οδηγό που έγινε η αιτία θανάτου του μικρού παιδιού του. Όταν όμως το υποψήφιο θύμα του βρίσκεται νεκρό και ο Κερνς είναι ο κύριος ύποπτος, ο συγγραφέας επιμένει ότι τον έχουν παγιδέψει. Ένας παλιός φίλος τού Κερνς καλεί τον ιδιωτικό ντετέκτιβ Νάιτζελ Στρέιντζγουεϊζ, που πρέπει να διαλευκάνει ένα σατανικά σχεδιασμένο έγκλημα για να ανακαλύψει τι πραγματικά συνέβη στον Τζωρτζ Ράτερι.