Στέλλα Γιαννακούλα: ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολυδιάστατος

Ο τίτλος του συγγράμματος Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά της εκπαιδευτικού Στέλλας Γιαννακούλα είναι πολλά υποσχόμενος για το αξιόλογο περιεχόμενο του. Η λέξη ευτυχία είναι η λέξη κλειδί που οι άνθρωποι αναζητούν συχνά πόσο μάλλον όταν ξεκινά από την παιδική ηλικία. Ας την γνωρίσουμε καλύτερα μέσω αυτής της συνέντευξης της στήλης μας Sociallize.

  • Με ποια αφορμή αποφάσισες να γράψεις αυτό το σύγγραμμα;

Έναυσμα για τη δημιουργία του πρώτου μου συγγράμματος ήταν οι μαθητές μου. Εν ώρα μαθήματος οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν είναι ορατές κι ακολουθούν οι ανησυχίες και το άγχος των γονιών για καλύτερη εμπέδωση της ύλης και εν γένει για τη μαθησιακή πορεία των παιδιών τους. Ήθελα να υπάρχουν συγκεντρωμένες πρακτικές συμβουλές, οι οποίες να είναι διατυπωμένες με σαφήνεια και απλότητα. Έτσι, οι γονείς μπορούν να ενημερωθούν και να οικειοποιηθούν όσα μοιράζομαι μαζί τους. Το διάβασμα στο σπίτι, συχνά καταλήγει να είναι κουραστική και επίπονη διαδικασία. Ας μην ξεχνάμε πως η μελέτη των σχολικών χρόνων μας συνοδεύει αρκετά χρόνια και καλό είναι να γίνεται με ευχάριστο και εποικοδομητικό τρόπο.

  • Ποιος ο ρόλος του και σε ποιο αναγνωστικό κοινό απευθύνεται;

Σκοπός του βιβλίου είναι με απλότητα και σαφήνεια να επικοινωνήσει θέματα της εκπαίδευσης, τόσο γενικής όσο και ειδικής αγωγής. Απευθύνεται σε γονείς, ώστε να τους δώσει την απαραίτητη καθοδήγηση για να μελετούν αποτελεσματικά με τα παιδιά τους στο σπίτι, σε εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να διευρύνουν τις γνώσεις τους, αλλά και σε κάθε αναγνώστη που θέλει να διεισδύσει στα μονοπάτια της εκπαίδευσης. Εξάλλου, πρόκειται για έναν εύχρηστο συμβουλευτικό οδηγό που απώτερο στόχο έχει να ενημερώσει για θέματα εκπαιδευτικού περιεχομένου.

  • Ως εκπαιδευτικός, ποιος θεωρείς ότι πρέπει να είναι ο ρόλος του στην εποχή μας;

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολυδιάστατος. Πρωταρχικός στόχος είναι να διαπαιδαγωγήσει σωστά τους μαθητές του, αντιμετωπίζοντάς τους ως διαφορετικές προσωπικότητες. Χρειάζεται να λειτουργεί ως  παιδαγωγός, διδάσκαλος και αξιολογητής. Μεταλαμπαδεύει τις γνώσεις του και παράλληλα  ενθαρρύνει τους μαθητές του ανάλογα με τις ικανότητές τους. Αυτός ο ρόλος αδιαμφισβήτητα δεν αλλάζει, ωστόσο στην εποχή μας -που γίνεται λόγος για σύγχρονες μεθόδους εκπαίδευσης και εξατομικευμένα προγράμματα διδασκαλίας- αλλάζει η διάσταση της διδασκαλίας. Αυτό συμβαίνει, καθώς ανταποκρίνεται με γεωμετρική πρόοδο στις ανάγκες κάθε μαθητή και πλέον κινητοποιείτο ενδιαφέρον των μαθητών.

  • Ποιες οι προκλήσεις του επαγγέλματος;

Οι προκλήσεις είναι σίγουρα πολλές. Κορωνίδα όλων θεωρώ πως είναι η δημιουργία μιας ομάδας μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικού, οι οποίοι συμπορεύονται, αλληλοβοηθιούνται, ανταλλάζουν απόψεις, κοινωνικοποιούνται, αντιλαμβάνονται το σεβασμό και την ευγένεια. Το σχολείο και η σχολική αίθουσα αποτελούν μια μικρή κοινωνία. Πρόκληση, ακόμη είναι να διαφοροποιηθεί η διδακτική διαδικασία ακόμη και για έναν μόνο μαθητή, ο οποίος χρειάζεται διαφορετική προσέγγιση, ώστε να κατανοήσει την ύλη ή να εμπλακεί ο ίδιος στη μάθηση. Η συναναστροφή με τα παιδιά σε καθημερινή βάση, θα σου έλεγα πως είναι από μόνη της μια αληθινή και πολύ όμορφη πρόκληση.

  • Τι θα όριζες ως τον δικό σου ορισμό ευτυχίας;

Αυτή είναι μια ερώτηση που εκ πρώτης φαντάζει πολύ εύκολη, συνάμα, όμως, είναι και δύσκολη. Ευτυχία είναι όλα όσα μας ευχαριστούν, είναι η πραγμάτωση των ονείρων μας και η στιγμή που απολαμβάνουμε τα επιτεύγματά μας.

  • Εκτός από την συγγραφή, ασχολείσαι και με την αρθρογραφία. Πώς προέκυψε αυτή η ενασχόληση;

Η αλήθεια είναι πως έγιναν αντίστροφα αυτά τα δύο. Δηλαδή, πρώτα προέκυψε η αρθρογραφία κι ακολούθησε η συγγραφή. Η αρθρογραφία μου προσανατολίζεται στα εκπαιδευτικά δρώμενα και δη σε θέματα που άπτονται της Ειδικής Αγωγής. Η θεματολογία μου είναι απόρροια του μεταπτυχιακού μου στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας, αλλά και των δυσκολιών που αντιλαμβανόμουν από τους δικούς μου μαθητές. Το πρώτο μου πόνημα, λοιπόν,  ήταν μια αβίαστη εξέλιξη των προαναφερθέντων. Υπήρχε η σκέψη για τη συγγραφή και θεωρώ πως υλοποιήθηκε την κατάλληλη στιγμή.

  • Τι θα συμβούλευες ένα παιδί που θέλει να σπουδάσει παιδαγωγικό επάγγελμα;

Συμβουλή προς όλους είναι να ακολουθούν αυτό που πραγματικά τους αρέσει. Κάθε επάγγελμα χρειάζεται συνεχή ενασχόληση και ειλικρινές ενδιαφέρον. Όποιος θέλει να γίνει εκπαιδευτικός αρκεί να οραματίζεται ένα εκπαιδευτικό μέλλον που να έχει τη διάθεση να συνδημιουργεί με τους μαθητές του. Να γίνει ουσιαστικά ο εκπαιδευτικός που θα ήθελε να είχε και ο ίδιος ως μαθητής.

  • Ετοιμάζεις κάτι νέο;

Τη δεδομένη χρονική στιγμή τα «Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά» μονοπωλούν το συγγραφικό μου ενδιαφέρον.

  • Ας κλείσουμε την συνέντευξη με μια ευχή. Τι εύχεσαι για την νέα σχολική χρονιά;

Να έχουμε μια δημιουργική χρονιά μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί!

Στέλλα Χ. Γιαννακούλα, Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά, Θερμαϊκός, 2019

Πριν φύγετε ρίξτε μια ματιά

Χριστίνα Μαραγκάκη: "Είμαστε μια γενιά που αρέσκεται στην ευκολία της επιφανειακότητας των social me...
Φανή Οιχαλιώτη: "Μου αρέσει να δημιουργώ καινούριες ιστορίες για να δραπετεύσω από την καθημερινότητ...
Σοφία Στυλιανού: "Στο θέατρο μπορώ να ονειρεύομαι, να αλλάζω και να τολμώ διαρκώς"
Γεωργία Κρίκη: "Οι σκέψεις μου είναι μόνο εικόνες. Σκέφτομαι με εικόνες και όχι με λέξεις"
Eυτυχία Μαρτινίδου: ''Τα όνειρα, οι ιδέες και η ελπίδα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ουσίας και ...
Ελένη Ελευθεριάδου: "Η συγγραφή έγινε για εμένα κάτι σαν βιολογική ανάγκη"
''Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι'': Το βιβλίο-σταθμός στη λογοτεχνική καριέρα του Όσκαρ Ουάιλντ
Γιάννης Σταματέλλος: ''Η φιλοσοφία ανοίγει ένα νέο ορίζοντα γνώσης και ζωής''
Γιάννης Λαζαρίδης: '' Η συγγραφή είναι ένας παράλληλος κόσμος στον οποίο μπορώ να ταξιδεύω κάθε φορά...
Κώστας Γροσομανίδης: ''Σκοπός του έργου είναι να προβληματίσει και να παρακινήσει νέες ερωτήσεις για...