Saturday, October 23

Για Να Μην Τα Χρωστάω | Τo καλλιτεχνκό μανιφέστο του Μιθριδάτη

O Μιθριδάτης, ως ο σύζυγος της Τέχνης και ο κρυφός της γκόμενος, εξωτερικεύει όλες τις σκέψεις του με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο, στο μουσικό του έργο, με τίτλο Για Να Μην Τα Χρωστάω. Σε καμία περίπτωση, δεν χαρακτηρίζεται ως βίντεο κλιπ, με την ευρύτερη έννοια του όρου. Είναι ένας συνδυασμός Θεατρικού Μονολόγου, Spoken Word Poetry και Ταινίας Μικρού Μήκους. Από την ενορχήστρωση και τους στίχους, μέχρι την σκηνοθεσία και την χρωματική παλέτα σε κάθε Πράξη, όλα αυτά τα 12 λεπτά ήταν άρτια και άξια σεβασμού, είτε συμφωνεί κανείς, είτε όχι.

Το μουσικό έργο αποτελείται από 7 Πράξεις και αναλύει στην καθεμία ξεχωριστά την παθογένεια της χώρας μας, όχι μόνο τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά δεκαετίες ολόκληρες. Λανθασμένες κυβερνητικές πολιτικές, η αστυνομική βία, ο νεποτισμός, ο ρόλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ο κορωνοϊός, το λαϊκό δικαστήριο στο Διαδίκτυο και τέλος, η αντιμετώπιση των καλλιτεχνών από την κυβέρνηση και κατ’ επέκταση από την κοινωνία, είναι οι θεματικές που σχολιάζει ο Μιθριδάτης, δείχνοντας για πολλοστή φορά το πόσο οξυδερκής, καυστικός και αφοπλιστικά ειλικρινής είναι.

Το Για Να Μην Τα Χρωστάω έχει φτάσει τις 2 εκατομμύρια προβολές, ενώ εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως ενώ είχε απήχηση από το πρώτο κιόλας 24ωρο, δεν μπήκε πότε στις τάσεις του YouTube, σε αντίθεση με την συνέντευξη του Μιθριδάτη, η οποία παρέμεινε στις τάσεις, για τουλάχιστον μία εβδομάδα. Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός πως το κομμάτι αποτέλεσε θέμα εξετάσεων στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο μάθημα Αντικοινοβουλευτισμός και Δικτατορίες.

Παρακάτω θα δούμε περιληπτικά τις θεματικές των Επτά Πράξεων του μουσικού έργου.

Πράξη 1η

Το πρώτο Act αναφέρεται άμεσα στον Πρωθυπουργό και στην παρούσα Κυβέρνηση. Μιλά για τις λανθασμένες κυβερνητικές πολιτικές και τα νομοσχέδια, τα οποία πλήττουν την κοινωνία, σε όλους τους τομείς. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η κατάργηση του 8ώρου (Οκτάωρη εργασία, είναι μπαναλιτέ / και κάθε υπερωρία, θα είναι απληρωτέ…), η αστυνόμευση στα πανεπιστήμια της χώρας, τα λάθη που αφορούν την πανδημία, για την οποία γίνεται λόγος και παρακάτω αλλά και στον νεποτισμό που (δυστυχώς) καλά κρατεί. Η αναφορά στην αστυνομική βία δεν γινόταν να λείπει σαφώς, με εμφανή παραδείγματα τον ξυλοδαρμό φοιτητών αλλά και διαδηλωτών σε πορείες. (Και μπλε στολές μες στις σχολές να βγάζουν θυμικό / πάνω στους φοιτητές ξυλοδαρμό και χημικό).

Για κάθε σου απορία, έχουν μια διμοιρία,
ένας λαός σε μία δυστοπία κι ομηρία.
Ομάδες της καταστολής, για να ‘σαι ασφαλής,
στα περιπολικά το κράτος είναι μερακλής.


Πράξη 2η

Πράξη 2η. Η νοοτροπία του Έλληνα να ασχολείται μόνο με τον εαυτό του και να τον ενδιαφέρει μόνο το πώς θα περνά καλά ο ίδιος, χωρίς να υπολογίζονται είτε οι συνέπειες, είτε η υπόλοιπη κοινωνία, υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει (τον κώλο σου σε αφορά να αγαπάς παράφορα / μην σου παίζει και η συνείδηση παιχνίδια διάφορα). Θα έλεγε κανείς πως αυτή η ενότητα θυμίζει “ένδοξες εποχές ΠΑΣΟΚ”. Και ισχύει. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η επιλογή της χρωματικής παλέτας. Αυτό δεν υφίσταται από την τελευταία διετία ή δεκαετία. Όπως προαναφέρθηκε, είναι διαχρονική αξία αυτή η νοοτροπία (Εληνάρες μ’ ένα λ, αυτή η μάστιγα). Με απλά λόγια, ο Έλληνας έχει την αντίληψη πως μπορεί να αποποιείται των ευθυνών και να βολεύεται.

Σε Gremlin μετατρέπεται με φαγητό ο Gizmo
και ο απολιτίκ στην πείνα γίνεται φασίζμο


Πράξη 3η

Η τρίτη ενότητα αφορά στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Δυστυχώς τα περισσότερα ΜΜΕ στην Ελλάδα, έχουν ως κύριο συστατικό τους την παραπληροφόρηση και την σκόπιμη απόκρυψη πληροφοριών και ειδήσεων (τα χάλια κάτω απ’ το χαλί να αποσβεστούν τσουβάλια). Τα Μέσα, όπως φαίνεται, διαστρεβλώνουν τις ειδήσεις και προπαγανδίζουν, με σκοπό να ωραιοποιήσουν τις όποιες δύσκολες συνθήκες, τις αποφάσεις της κυβέρνησης αλλά και να βρίσκονται και τα ίδια σε εύνοια (Τώρα fake news, λένε την προπαγάνδα / με χαρτοπολτό από ευρώ, φτιάχνεις ανδριάντα). Πλέον, διαθέτουν τον πρωταρχικό ρόλο και έχουν ισχύ απέναντι στους πολίτες και δη σ’ αυτούς που δεν διαθέτουν κριτική σκέψη αλλά και σ’ αυτούς που το μορφωτικό τους επίπεδο είναι χαμηλό. (γι αυτό εσείς ρεμάλια, ό,τι προστάξουν τα κανάλια).

Σους, σιωπή και σώπαινε, η TV μιλάει τώρα
είναι το πολίτευμα που έχει πια η χώρα.


Πράξη 4η

Κεφάλαιο: Πανδημία. Μία συνθήκη, η οποία επηρέασε τους πάντες, μικρούς και μεγάλους, εφόσον ήταν κάτι πρωτόγνωρο. (Μεγάλοι και μικροί, τηλεργάσα, τηλεκπαίδα / και οι ζωές μας στο εξής, με τηλεχειροπέδα). Ωστόσο, φάνηκε πως η Κυβέρνηση εκμεταλλεύτηκε αυτή την δυσμενή κατάσταση, προς όφελός της. Ο Μιθριδάτης σ’ αυτήν την ενότητα μιλάει για οξύμωρες και παράλογες απαγορεύσεις από την πλευρά της κυβέρνησης, (Δεν κολλάει όμως στου Θεούλη την οικία / αλλά να ξέρεις πως και το κιμόνο είναι θρησκεία), οι οποίες σαφώς δεν βγάζουν νόημα, αλλά δείχνουν πως μέλημά της είναι η χειραγώγηση του λαού. Κάνει επίσης λόγο για τις Μ.Ε.Θ., οι οποίες ενδεχομένως να είναι λιγότερο σημαντικές από τα περιπολικά της ΕΛ.ΑΣ. (Σιγά μην επενδύσουν στραγάλι για μια Μ.Ε.Θ. / όσοι νοσούν σπιτάκι τους, ν’ ακούσουν Megadeth). Και τέλος, αναφέρεται και στον τουρισμό, με την κυβέρνηση, εν ολίγοις, να δέχεται τους τουρίστες με ανοιχτές αγκάλες. (Τώρα βγες, μουσαφίρηδες, τουρίζμο / Τώρα φταις, μπουντρούμι και εγκλείζμο).

Αστεία δυναστεία που φλερτάρει επταετία
και το Σύνταγμα, ένα όνομα απλά σε μια πλατεία


Πράξη 5η

Ο Μιθριδάτης σε συνέντευξή του δήλωσε πως η πέμπτη ενότητα μιλά για τους λεγόμενους “ψευτοκουλτουριάρηδες” που κάθονται αναπαυτικά πίσω από την οθόνη και προσπαθούν να βάλουν τους άλλους σε τάξη, κυρίως μέσω του Διαδικτύου, όπως θα δούμε και στην έκτη ενότητα. Αυτή η κατηγορία ανθρώπων πιστεύει πως είναι υπεράνω όλων (Πιο σωστός κι απ’ όλους τους σωστούς / πιο Χριστός κι απ’ ότι ο Ιησούς), ωστόσο δεν υπάρχει η αυτοκριτική στα σχέδιά τους (αποκρουστική σου μοιάζει η αυτοκριτική). Φυσικά, εφόσον παραμένουν στην ασφάλεια του Διαδικτύου, δεν πρόκειται να κάνουν κάτι πιο δραστικό και ουσιαστικό για την κοινωνία (ούτε λόγος όμως για κινητοποίηση).

Χώσε ποίηση για να πέσει κοινοποίηση
ούτε λόγος όμως για κινητοποίηση
Κάνε statement, κάνε μου μια δήλωση
και άσε τα παιδιά να κάνουνε διαδήλωση
.


Πράξη 6η

Στην προτελευταία πράξη του Έργου, ο Μιθριδάτης μιλά για το “λαϊκό δικαστήριο του Διαδικτύου”. Αναφέρεται σε δύο περιπτώσεις. Η πρώτη αφορά στις απόψεις όλων των ανθρώπων στα Social Media και πόσο εύκολα μπορεί ο καθένας να γίνει στόχος. Θα μπορούσε να πει κανείς πως σε ακραίες περιπτώσεις επικρατεί ένας “εικονικός λιθοβολισμός”. Χτυπά ο καθένας αλύπητα τον άλλον με σχόλια κακεντρεχή, αλλά και δήθεν ηθικά διδάγματα (όπως στην 5η ενότητα), όσο εκείνος καλύπτεται από μια οθόνη κι από την ασφάλεια της απόστασης (Σαρκοβόρα σχόλια, κλακαδόρα support / από Θανατοφάγους του Λόρδου Voldemort). Η δεύτερη αφορά στους ανθρώπους που δεν ενδιαφέρονται για τίποτα άλλο, παρά μόνο για την εξιδανίκευση της καθημερινότητάς τους αλλά και του εαυτού τους και το πόσο αναίσθητοι φαίνονται εν τέλει. (Φίλτρο για προγούλι, νύχια, μπούτια παραλία/Selfie στην τοποθεσία… “Αναισθησία”)

Είναι γνωστό όλοι έχουνε απόψεις
και στο ίντερνετ το νόμισμα έχει χίλιες όψεις


Πράξη 7η

Η τελευταία ενότητα (και ίσως η πιο ιδιαίτερη) είναι αυτή που αφορά στον καλλιτεχνικό χώρο και πόσο έχει απαξιωθεί από την Κυβέρνηση, αλλά και από την κοινωνία. Σ’ αυτήν την ενότητα, ο Μιθριδάτης επιλέγει να μην τραγουδήσει. Αντ’ αυτού, καπνίζει. Αναφέρεται στο πόσο αρνητικά έχουν στοχοποιηθεί οι καλλιτέχνες και πόσο έχουν συκοφαντηθεί (Aμοιβάδες να μας λεν τεμπελχανάδες), μιλά για το γεγονός πως δεν υπήρξε καμία μέριμνα για την επιβίωση των καλλιτεχνών (Ποιος χέστηκε που είστε πεινασμένοι;). Κάνει λόγο για τον χώρο του θεάτρου και για τις δηλώσεις περί των καταγγελιών που αφορούν σεξουαλική παρενόχληση από ανθρώπους του χώρου (“εδώ ο κόσμος χάνεται, το θέατρο να μένει / που στο κάτω κάτω είναι όλοι τους διεστραμμένοι”). Και τέλος, δηλώνει πως δεν εργάζεται για την Τέχνη, αλλά έχει μία άλλη σχέση μαζί της.

Γι’ αυτό εγώ δεν είμαι της τέχνης εργαζόμενος.
Είμαι ο σύζυγός της και ο κρυφός της γκόμενος
.


Written, Produced and Directed by Mithridatis

Photos (Banner,1,7) by Λυδία Σιώρη

Production Management by Amok Time Arts & In Light Studio

Social Media
Facebook: Μιθριδάτης Ιμιζμπίζ | Mithridatis | Amok Time Arts | In Light Studio

Instagram: Mithridatis | Amok Time Arts | In Light Studio

YouTube: Mithridatis | Imiz Biz Entertainment

Spotify: Mithridatis

Apple Music: Mithridatis