Tuesday, December 7

Αφιέρωμα: Yann Tiersen και Amelie

Μία από τις πιο γνωστές μελωδίες και ίσως το πιο διάσημο σάουντρακ όλων των εποχών είναι αυτό της γαλλικής ταινίας “Amelie”. Ακόμη κι αν κάποιος δεν έχει παρακολουθήσει το έργο είναι σχεδόν αδύνατο να μην του είναι γνώριμη η συγκεκριμένη μελωδία. Ας δούμε όμως λίγες λεπτομέρειες για το κομμάτι αλλά και για τον άνθρωπο πίσω απ’ αυτό.

Λίγα λόγια για τον συνθέτη

Ο Yann Tiersen γεννήθηκε το 1970 στη Βρέστη της Γαλλίας. Οι συνθέσεις του χαρακτηρίζονται από τον μινιμαλισμό και είναι επηρεασμένες σε μεγάλο βαθμό από την κλασική μουσική. Είναι γνωστός για τους πειραματισμούς του με διάφορα μουσικά όργανα αλλά στις συνθέσεις του αγαπά να χρησιμοποιεί πιάνο, βιολί και ακορντεόν. Τα σάουντρακ των ταινιών “Amelie” και “Good Bye Lenin!” τον έκαναν γνωστό στο ευρύ κοινό και χάρη σε αυτά πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως συνθέτη σάουντρακ. Ο ίδιος όμως δηλώνει ότι: “Δεν είμαι συνθέτης και πραγματικά δεν έχω κλασικό μπακγκράουντ. Ποτέ δεν έφτιαξα σάουντρακ για την Αμελί. Αυτό περιλάμβανε παλαιότερα κομμάτια από τα πρώτα μου άλμπουμ.” 

Το σάουντρακ του “Amelie”

Αναμφίβολα από τα πιο διάσημα σάουντρακ ταινιών. Η ταινία “Amelie” κυκλοφόρησε  το 2001 την ίδια χρονιά που ο Tiersen δημοσίευσε τον πέμπτο του δίσκο. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Jean-Pierre Jeunet, θέλησε να συνεργαστεί μαζί του αφού άκουσε κάποιες από τις πρώτες συνθέσεις του. Ενθουσιασμένος από τη μελωδία των κομματιών, ζήτησε από τον Tiersen να δανειστεί κάποια από αυτά για την ταινία του. Έτσι λοιπόν, ο συνθέτης δέχτηκε κάποια από τα ήδη γραμμένα κομμάτια του να ντύσουν μουσικά  την ταινία. Αυτά ήταν το “La Valse Des Monstres”, το “Rue Des Cascades” και το “Le Phare”. Επίσης, συμφώνησε όταν ρωτήθηκε αν ήταν διατεθειμένος να γράψει και καινούρια κομμάτια για τις ανάγκες της ταινίας.

Φαίνεται όμως ότι ο Tiersen δεν διατηρεί ιδιαίτερα θετική στάση απέναντι στο σάουντρακ. Μάλιστα σε συνέντευξη του εξηγεί: “Για μένα η Αμελί δεν σημαίνει πολλά πράγματα. Δεν έγραψα παρά μόνο ένα κομμάτι για αυτή την ταινία, ενώ τα υπόλοιπα είναι μουσική που υπήρχε ήδη, έξι χρόνια πριν την κυκλοφορία της ταινίας. Πρόκειται για μια ταινία που μου άρεσε και, στην πραγματικότητα, επέτρεψε στον κόσμο να ανακαλύψει τα πρώτα μου άλμπουμ.” Συνεχίζει λέγοντας: “Συχνά, μερικά κομμάτια συνδέονται με κάποια στοιχεία της ταινίας, αλλά αυτό που μου φαίνεται ενοχλητικό είναι πως συνδέονται με ένα παρισινό φολκλόρ, το οποίο ειλικρινά βρίσκεται πολύ μακριά από μένα”. Όπως λοιπόν επισημαίνει, η μουσική της ταινίας συνέδεσε το όνομα του με κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που ο ίδιος επιθυμούσε.

Ανεξάρτητα από τη στάση του, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι το άλμπουμ που περιέχει τα κομμάτια της ταινίας είναι ένα πραγματικό αριστούργημα. Όμως αξίζει κανείς να ακούσει και τα υπόλοιπα άλμπουμ του. Αυτά είναι τα κομμάτια που ξεχώρισα προσωπικά από τη δισκογραφία του καλλιτέχνη:

  1. The Drowned Girl (The Lighthouse-2013)
  1. L’Absente (L’Absente-2001)
  1. Lara’s Castle (Goodbye Lenin! -2003)
  1. Hanako (The Waltz of the Monsters – Cascade Street-2012)
  1. Les Retrouvailles (Les Retrouvailles-2005)

Πηγή εικόνας

Περισσότερα για την ταινία και προτάσεις για άλλες γαλλικές ταινίες