Sunday, September 26

Ποιο είναι το φρούτο με τις λιγότερες θερμίδες;

Τα φρούτα είναι τρόφιμα που καταναλώνονται  είτε ωμά, είτε αποξηραμένα, είτε με τη μορφή χυμών, χωρίς την προσθήκη ζάχαρης. Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες, ανόργανα στοιχεία και φυτοχημικές ουσίες (καροτενοειδή, φαινόλες, φλαβονοειδείς ενώσεις), οι οποίες συμβάλλουν στην πρόληψη ή και τη θεραπεία διαφόρων χρόνιων φλεγμονωδών καταστάσεων.

Το καλοκαίρι, είναι η κατάλληλη εποχή για να απολαύσουμε μια ποικιλία φρούτων, που εκτός από την ενυδάτωση του οργανισμού μας, θα μας προσφέρουν πολλά θρεπτικά συστατικά. Κυρίαρχη όμως θέση έχει το καρπούζι, που εκτός του ότι είναι ένα πολύ θρεπτικό φρούτο, είναι και το φρούτο με τις λιγότερες θερμίδες! 

Το καρπούζι είναι ένα φρούτο πλούσιο σε νερό. Αποτελείται από 92% νερό, ενώ περιέχει μόνο 6% σάκχαρα, με αποτέλεσμα να περιέχει πολύ λίγες θερμίδες. Στα 100 γραμμάρια φρούτου περιέχονται μόλις 30kcal (θερμίδες). Είναι πλούσιο σε β-καροτένιο, βιταμίνη Α, λυκοπένιο, βιταμίνη C, κάλιο, φωσφόρο και μαγνήσιο. Επιπλέον, αποτελεί πηγή βιταμίνης Β5, νιασίνης, φυλικού οξέος, ψευδραργύρου, ασβεστίου και φυτικών ινών. Είναι χαμηλό σε σάκχαρα και, όπως όλα τα φρούτα, δεν περιέχει καθόλου λιπαρά και χοληστερόλη.

Η κατανάλωση του καρπουζιού ενδείκνυται για όλα τα άτομα και για όλες τις ηλικίες. Άτομα με διαβήτη, υπέρταση και καρδιαγγειακά προβλήματα μπορούν να το καταναλώνουν εξαιτίας των φυτικών ινών και των αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχει. Η ποσότητα όμως, που πρέπει να καταναλώνει το άτομο με διαβήτη, καθορίζεται για το κάθε άτομο ξεχωριστά. Όσον αφορά τα άτομα με υπέρταση, το κάλιο, το μαγνήσιο και το ασβέστιο που περιέχονται στο καρπούζι δρουν προστατευτικά απέναντι στην υπέρταση. Επιπλέον, εξαιτίας του λυκοπενίου που περιέχει το καρπούζι, συμβάλλει στην πρόληψη των καρδιαγγειακών προβλημάτων και διαφόρων μορφών καρκίνου (προστάτη, μαστού, πνεύμονα). Το λυκοπένιο είναι ένα καροτενοειδές, με αντιοξειδωτική δράση λειτουργώντας ως τερματιστής της αλυσιδωτής αντίδρασης που επάγει η οξείδωση των ελευθέρων ριζών, δεσμεύοντας τις ελεύθερες ρίζες που υπάρχουν στη συγκεκριμένη περιοχή.

Το καρπούζι μπορούμε να το καταναλώσουμε με τη μορφή χυμού, φρουτοσαλάτας, γρανίτας, παγωτού σορμπέ, σαλάτας, ψητής ή αποξηραμένης μορφής, δημητριακών και γιαουρτιού χαμηλών λιπαρών για τη δημιουργία smoothie, καθώς και με τη μορφή του γλυκού του κουταλιού.

Σε όλους μας, είναι γνωστό ο συνδυασμός του καρπουζιού με τη φέτα ή τη συνοδεία ενός άλλου τυριού, που μαζί με ψωμί, κριτσίνια ή ντάκο μπορεί να αποτελέσει ένα ελαφρύ, αλλά και πολύ θρεπτικό γεύμα. Επίσης, το καρπούζι μπορεί να καταναλωθεί με ρόκα, μαρούλι, ή σπανάκι σε συνδυασμό με ένα ωραίο ντρέσινγκ όπως λάδι, μουστάρδα, μέλι, ξύδι μπαλσάμικο. Επιπλέον, μπορείτε να προσθέσετε ξηρούς καρπούς, σπόρους ή το αγαπημένο σας τυρί.

Όπως κι αν το καταναλώσετε, είναι σίγουρο ότι θα πάρετε λίγες θερμίδες, (προσοχή στις ποσότητες) αλλά και θα εμπλουτίσετε το διαιτολόγιό σας με θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για την υγεία σας!

Πηγή φωτογραφίας: Brenda Godinez